Abstract:
هدفت الدراسة إلى إيضاح أثر المزيج التسويقي الصحي على جودة الخدمات الصحية دراسة حالة عيادة متخصصة في الأشعة- دكتور لحرش هواري متليلي- غرداية.
ولتحقيق الأهداف حددت الدراسة من خلال استطلاع أراء عينة عشوائية من المرضى باستخدام أداة استبيان وفق مقياس ليكيرت والمكون من واحد وأربعون (41) عبارة، وحددت العينة بخمسين (50) مبحوثا، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي وبعض أساليب جمع البيانات الاستبيان والأساليب الإحصائية spss21 تم تحليل البيانات واختبار الفرضيات.
توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها أن الثقة التي تتحصل عليها المنظمة تكمن من خلال تقديم خدمات رفيعة من خلال تصميم مزيج تسويقي صحي فعال مما يساهم في تحسين جودة الخدمات الصحية.
The study aimed to clarify the impact of a healthy marketing mix on the quality of healthcare services, using a case study of a specialized radiology clinic - Dr. Lahreche Houari Metlili - in Ghardaia.
To achieve its objectives, the study utilized a survey to gather opinions from a random sample of patients, employing a 41-item Likert scale questionnaire. The sample size consisted of fifty (50) participants, and the study employed a descriptive-analytical approach alongside data collection methods including questionnaires and statistical methods using SPSS 21.
Data analysis and hypothesis testing were conducted, revealing several key findings. Among the most significant conclusions was that organizational trust is enhanced through the delivery of high-quality services facilitated by an effective healthcare marketing mix, thereby contributing to the improvement of healthcare service quality