الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي العلاقة بين مستوى الذات المهنية لدى معلمي المرحلة الابتدائية بمدى مراعاتهم للفروق الفردية بين متعلميهم. ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، وتوظيف أداتين. الأولى مقياس الذات المهنية لـ التلبيشي (2019) المكون من 34 بندا. والثانية مقياس الفروق الفردية لـ بن كريمة (2022)، مكون من 16 بندا، طبقا بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية على عينة من المعلمين، حيث بلغت الاستبانات القابلة للتحليل الإحصائي 140 استبانة.
وبعد تحليل البيانات بـاستخدام البرنامج الإحصائي SPSS أشارت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع للذات المهنية لدى معلمي المرحلة الابتدائية، وأن مدى مراعاتهم للفروق الفردية بين متعلميهم كان مرتفعا. كما أظهرت النتائج إلى عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين مستوى الذات المهنية ومدى مراعاة الفروق الفردية. وبينت الدراسة أيضا وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الذات المهنية تعزى لمتغير جنس المعلم، في حين لم تظهر فروق ذات دلالة في مدى مراعاة الفروق الفردية بين التلاميذ تعزى لمتغير الجنس. وفي الأخير نوقشت النتائج في ضوء الدراسات السابقة.
The current study aimed to investigate the relationship between the level of the professional self for primary teachers in the extent of their observance of the individual differences between their learners. To achieve this goal, the descriptive approach was used, and two tools were employed. The first is the professional self -scale for the 34 -inch Telbishi (2019). The second is the scale of the individual differences of Benrima (2022), consisting of 16 items, according to the verification of their psychological properties on a sample of teachers, where the pivotal pillars amounted to 140 questionnaires.
After analyzing the data by using the SPSS statistical program, the study indicated that there is a high level of professional self for primary teachers, and that the extent of their observance of the individual differences between their learners was high. The results also showed that there is no statistically indicative correlation between the level of professional self and the extent of observance of individual differences. The study also showed the existence of statistically significant differences in the level of the professional self that attributes the teacher's gender variable, while there were no significant differences in the extent of observance of the individual differences between students attributing the gender variable. Finally, the results were discussed in light of previous studies.