الخلاصة:
هدفت دراستنا الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين الذكاء الوجداني والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي، وهل توجد فروق في الذكاء الوجداني بين الجنسين والتحصيل الدراسي بين الجنسين، فاعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي ولجمع البيانات طبقنا مقياس الذكاء الوجداني من إعداد عثمان ورزق 2001 على عينة يتراوح عددها من 202 تلميذ وتلميذة اعتمدنا على الأساليب الإحصائية معامل الارتباط بيرسون واختبار "ت" للفروق وتوصلنا إلى النتائج التالية:
- أنه لا توجد علاقة دالة احصائيا بين الذكاء الوجداني والتحصيل الدراسي لدى أفراد العينة.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في التحصيل الدراسي تعزى لمتغير الجنس لدى أفراد العينة.
- توجد فروق ذات دلالة احصائية في الذكاء الانفعالي تعزى لمتغير الجنس لدى أفراد العينة.
Our study is aiming to identify the relation between the academic achievement of secondary scool pupils (2nd year) and the emotional intelligence and to measure the differences between the emitional intelligence and the academic achievement between the two genders.
We based on the descritive approach and to gather the data, we have applied the emotional intelligence criterion by Othman and Razag 2001 on 202 pupils (girls/boys). We based on statistical methods, Pearson correlation coefficient and testing the differences, So that we have reached the following consequences :
-There is no statistically significant relationship between emotional intelligence and academic achievement among the sample members.
- There are no statistically significant differences in accadimic achivment due to the gendre variable among the semple membres.
- There are no statistically significant differences in emotional intelligence due to the gendre variable among the semple membres.