الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى مساهمة المساندة الاجتماعية في التنبؤ بالارتياح النفسي لدى أستاذات التعليم الابتدائي ببلدية متليلي، ومن أجل تحقيق ذلك، قامت الطالبة باستخدام مقياس المساندة الاجتماعية لسميرة عبد الله الكردي ومقياس الارتياح النفسي لماسي وزملائه، تم تطبيقهما على عينة قوامها 185 أستاذة من مرحلة التعليم الابتدائي، بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وذلك لمناسبته طبيعة الدراسة، وبعد معالجة البيانات بالحزمة الإحصائية (SPSS).
توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- مستوى المساندة الاجتماعية لدى أستاذات التعليم الابتدائي مرتفع .
- مستوى الارتياح النفسي لدى أستاذات التعليم الابتدائي مرتفع.
- تساهم المساندة الاجتماعية بالتنبؤ في مستوى الارتياح النفسي لدى أستاذات التعليم الابتدائي.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المساندة الاجتماعية تعزى إلى متغير السن والحالة الاجتماعية والتفاعل بينهما.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الارتياح النفسي تعزى إلى متغير الخبرة والطور والتفاعل بينهما.
Abstract :
The present study aimed to investigate the extent to which social support contributes to predicting psychological well-being among primary school teachers in the Municipality of Metlili. To achieve this, the researcher used Samira Abdullah Al-Kurdi’s Social Support Scale and the Psychological Well-being Scale by Massi and colleagues, administered to a sample of 185 primary school teachers. The study utilized the descriptive-analytical method, appropriate for the nature of the research. After processing the data using statistical software (spss).
the study reached the following conclusions:
- The level of social support among primary school teachers is high.
- The level of psychological well-being among primary school teachers is high.
- Social support contributes to predicting the level of psychological well-being among primary school teachers.
- There are no statistically significant differences in the level of social support attributed to the variables of age, marital status, and the interaction between them.
- There are statistically significant differences in the level of psychological well-being attributed to the variables of experience, teaching stage, and the interaction between them.