Abstract:
تهدف الدراسة إلى "معرفة العلاقة بين مفهوم الذات والمهارات الاجتماعية، لدى عيّنة من التّلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم المتوسط بولاية غرداية"؛ ولتحقيق هذا الهدف اتّبعنا المنهج الوصفي على عيّنة من تلاميذ المرحلة المتوسطة والمكونة من 112 مقسمة إلى 34 كعيّنة استطلاعية و78 كعيّنة أساسية؛ حيث العيّنة الاستطلاعية للوقوف على صدق وثبات الأداتين بينما العيّنة الأساسية للتحقق من صدق فرضيات الدراسة، وكان اختيار العيّنة الأساسيّة بطريقة قصدية حصصية عن طريق تطبيق استمارة ترشيح الأساتذة من إعداد مقحوت فتيحة (2020)، ومقياس رنزولي لخصائص الموهوبين (2017) للتأكد من اختيارات الأساتذة واستبعاد غير المصنفين فيها على التّلاميذ والذين يزاولون تعليمهم في مرحلة المتوسط، حيث ينقسمون إلى ثلاث مستويات 2و3و4 متوسط، في مؤسّسات تربوية "حكوميّة وخاصّة وحرّة" بولاية غرداية، موزعة على المتوسّطات التالية: تاونزة العلميّة، معهد الإصلاح للبنات فرع حواشة، معهد الشّيخ عمّي سعيد بلغنم، مدرسة النّور القرآنية للبنات، الإمام ربيع بين حبيب؛ أمّا أدوات الدراسة فتتمثّل في: مقياس مفهوم الذّات لـلباحث" الواهج ربيع" (2021)، مقياس المهارات الاجتماعيّة للباحث " عبد الرحمن محمّد السّيد " (1998) بعد تعديل الأداة بما يناسب البيئة المحليّة وعيّنة الدّراسة في ولاية غرداية؛ وبعد تطبيق المقياسي على العيّنة الأساسيّة، توصلت الدّراسة إلى النّتائج التالية:
1-مستوى مفهوم الذّات مرتفع، حيث بلغت نسبة 48.72% تلاميذ الموهوبين في مرحلة المتوسط بولاية غرداية.
2-مستوى المهارات الاجتماعية مرتفعة حيث بلغت نسبة 91.02% لدى التلاميذ الموهوبين في مرحلة المتوسط بولاية غرداية.
3-وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين مفهوم الذات والمهارات الاجتماعية عند مستوى الدلالة (0.01) بمعامل ارتباط (0.72) لدى التلاميذ الموهوبين في مرحلة المتوسط بولاية غرداية.
4-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العلاقة بين مفهوم الذات والمهارات الاجتماعية لدى التلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم المتوسط تعزى لنوع الجنس –ذكور، إناث -بولاية غرداية حيث معامل الفروق (-0.28) وهو غير دال إحصائيا.
5-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العلاقة بين مفهوم الذّات والمهارات الاجتماعية لدى التّلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم المتوسط تعزى لنوع الأسرة –ممتدّة، أبويّة-بولاية غرداية" حيث معامل الفروق
(-0.11) وهو غير دال إحصائيا.
The study aims to perceive the relationship between self-concept and the of social l skills among a sample of gifted students in the middle school in the wilaya (county) of Ghardaia.
To achieve this goal, we relied on the descriptive approach on a sample of 112 middle school students consisting of a group of 34 ones as an exploratory sample and 78 others as a basic sample. The basic sample was chosen in a purposive, quota manner by applying the teachers’ nomination form prepared by Makhhout Fatiha (2020), and the Renzulli scale for the characteristics of the gifted (2017). In order to confirm the choices of the teachers and exclude those who were not classified as students and those who are middle school students they are divided into three levels. 2, 3 and 4 year in “governmental, private and free” educational institutions in the county of Ghardaia. They were among the pupils of the following schools: Tawenza Scientific, El-Islah Hawasha Girls' Institute, Sheikh Ami Said Belghanem Institute, Al-Nour Girls' Qur’anic School, Imam Rabi'à Bin Habib School. As for the study tools, they are: the self-concept scale by the researcher “Al-Wahaj Rabi'à” (2021), the social skills scale by the researcher “Abdel Rahman Muhammad Al-Sayed” (1998) with some modifications to suit the local environment and the study sample in the county of Ghardaia; After applying the scale to the main sample, the study reached the following results:
1. The level of self-concept is high, reaching 48.72% of gifted students in the intermediate stage in the county of Ghardaia.
2. The level of social skills is high, reaching 91.02% among gifted students in the intermediate stage in the state of Ghardaia.
3. -There is a statistically significant correlation between self-concept and social skills at the significance level of (0.01) with a correlation coefficient of (0.72) among gifted students in the intermediate stage in the county of Ghardaia.
4. -There are no statistically significant differences in the relationship between self-concept and social skills among gifted students in the intermediate education stage due to gender - males, females - in the county of Ghardaia, where the coefficient of differences is (-0.28) and is not statistically significant.
5. -There are no statistically significant differences in the relationship between self-concept and social skills among gifted students in the intermediate education stage due to the type of family – extended/ patriarchal - in the county of Ghardaia, where the coefficient of differences is (-0.11) and is not statistically significant.