الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى مساهمة الاتزان الانفعالي في التنبؤ بمهارات التفاعل الصفي لدى أساتذة التعليم المتوسط ببلدية متليلي ولاية غرداية، وثم الإعتماد على المنهج الوصفي الذي يتماشى مع طبيعة موضوع الدراسة. ولجمع البيانات المتعلقة بالموضوع، تم استخدام الاستبيان الذي أعدته "أحلام نعيم عبد الله سمور"(2012) لقياس الإتزان الانفعالي، كما تم بناء استبيان لقياس مهارات التفاعل الصفي. طبقت الدراسة على عينة قوامها (184) أستاذا من مرحلة التعليم المتوسط، وبعد جمع البيانات وتبويبها ثم اختبار الفرضيات بالاستعانة بالحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) النسخة 25.
وثم التوصل إلى النتائج التالية:
مستوى الاتزان الانفعالي لدى أساتذة التعليم المتوسط مرتفع.
أكثر مهارات التفاعل الصفي انتشارا لدى أساتذة التعليم المتوسط هي مهارة طرح الأسئلة والمناقشة.
يساهم الاتزان الانفعالي في التنبؤ بمهارات التفاعل الصفي لدى أساتذة التعليم المتوسط.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاتزان الانفعالي تبعا لمتغير الجنس والحالة الإجتماعية والتفاعل بينهما.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مهارات التفاعل الصفي تبعا لمتغير الجنس والخبرة والتفاعل بينهما.
The current study aimed to reveal the extent to which emotional balance contributes to predicting classroom interaction skills among middle school teachers in Metlili city, Ghardaia; relying on the descriptive approach that is suitable to the nature of the study subject.
To collect data related to the topic, it was used the questionnaire prepared by Ahlam Naeem Abdullah Sammour (2012) to measure emotional balance, and a questionnaire was built to measure classroom interaction skills.
The study was applied on a sample of (184) middle school teachers. After collecting, tabulating the data and testing the hypotheses using the statistical package for the social sciences (SPSS), version 25; the following results were reached:
-The level of emotional balance among middle school teachers is high.
-The most common classroom interaction skill among middle school teachers is the skill of asking questions and discussing.
-Emotional balance contributes to predicting classroom interaction skills among middle school teachers.
-There are no statistically significant differences in emotional balance depending on the variable of gender, marital status, and the interaction between them.
-There are no statistically significant differences in classroom interaction skills depending on the variable of gender, experience, and the interaction between them.