Abstract:
هدفت الدراسة التي كانت معنونة "فعالية برنامج علاجي لتعديل السلوك العدواني عند طفل الروضة" إلى علاج السلوكيات العدوانية عند أطفال الروضة باستخدام فنيات العلاج السلوكي فتمثلت العينة في 3 حالات فتم تطبيق البرنامج المقترح الذي تم تصميمه، تضمن البرنامج 12 جلسة والذي كان الهدف منها تخفيض من حدة السلوك العدواني بالاستعانة بكل من الأمهات ومربيات الروضة.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج العلاجي لتعديل سلوك العدوانية عند الطفل الروضة بحيث توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند نقطة 0.01 في العدوان لدى أطفال الروضة لولاية غرداية بين القياس القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي.
The study, which was entitled “The effectiveness of a therapeutic program to modify aggressive behavior in kindergarten children,” aimed to treat aggressive behavior in kindergarten children using behavioral therapy techniques. The sample consisted of 3 subjects, and the proposed program that was designed was applied. The program included 12 sessions,the aim of which was to reduce the severity of aggressive behavior with the help of both mothers and kindergarten nannies.
The results of the study revealed the effectiveness of the therapeutic program to modify the aggressive behavior of kindergarten children, so that the study found that there were statistically significant differences at the point of 0.01 in aggression among kindergarten children in the state of Ghardaia between the pre- and post-measurement in favor of the post-measurement.