dc.description.abstract |
هدفت الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين المناخ المدرسي والتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة متليلي، بالإضافة إلى التعرف على الفروق في التنمر المدرسي تبعا لمتغير الجنس(ذكور ـ إناث)، التخصص(علمي ـ أدبي) و المستوى ( أولى ـ ثانية ـ ثالثة )، وكذا التعرف على نمط المناخ ومستوى التنمر. وقد تم تطبيق الدراسة على عينة تكونت من (292) تلميذ وتلميذة من ثانويتي " الحاج علال بن بيتور" و "بن عمار مولاي عبد الله " بمدينة متليلي، بالاعتماد على المنهج الوصفي واستخدام مقياس المناخ المدرسي لـ" عبد الله بن طه الصافي"، ومقياس التنمر لـ" مجدي الدسوقي" . وبعد جمع البيانات وتحليلها إحصائياً، أظهرت النتائج أن التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة متليلي منخفض، وأن المناخ المدرسي مفتوح، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى لطبيعة المناخ المدرسي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في سلوك التنمر لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى لكل من الجنس (ذكور ـ إناث) والمستوى الدراسي والتخصص (علمي ـ أدبي) والتفاعل بينها.The study aimed to investigate the relationship between school climate and school bullying among secondary school students in the city of Metlili. It also aimed to identify differences in school bullying according to gender (males vs females), specialization (scientific vs literary), and grade level (first, second, third). Additionally, it aimed to identify the pattern of climate and the level of bullying. The study was conducted on a sample of 292 male and female students from "Hajj Alal Ben Bittour" and "Ben Ammar Moulay Abdullah" high schools in Metlili city, using a descriptive approach and employing the School Climate Scale by Abdullah bin Taha Al-Safi and the Bullying Scale by Magdy El-Desouki. After collecting and analyzing the data statistically, the results showed that school bullying among secondary school students in Metlili city is low, and that the school climate is open. The results also showed no statistically significant differences in school bullying among secondary school students attributed to the nature of the school climate, gender, academic level, specialization (scientific vs literary), or the interaction between them. |
EN_en |