الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الذكاء الانفعالي ودافعية الانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي،
استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي، وأما العينة فتكونت من91 استاذ، طبق عليهم
مقياسين مقياس الذكاء الانفعالي لدانيال جولمان من إعداد وترجمة الدكتور حسان مالح، ومقياس الدافعية
الانجاز لعبد الرحمن صالح الازرق.
بعد أن تم التأكد من الخصائص السيكومترية من خلال حساب الصدق والثبات، تمت المعالجة
. SPSS24 الإحصائية لبيانات الدراسة الميدانية باستخدام الحزمة الاحصائية
توصلت هذه الدراسة إلى النتائج الاتية:
- مستوى الذكاء الانفعالي لدى أساتذة التعليم الثانوي مرتفع.
- مستوى دافعية الانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي منخفض .
- لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الانفعالي ودافعية الانجاز لدى أساتذة التعليم
الابتدائي. The study aimed to determine the relationship between
emotional intelligence and achievement motivation among
primary education teachers
The researcher in this study used the descriptive approach,
and the sample consisted of 91 male and female
professors, to whom two scales were applied, one for
emotional intelligence and the other for achievement
motivation, after the psychometric efficiency was
confirmed by calculating validity and reliability, and the
statistical treatment of the field study data was done using
the arithmetic mean and standard deviation. A one- sample
t- test and the Pearson correlation coefficient until this
study reached the following results: The level of
achievement motivation is low among primary education
teachers. The level of emotional intelligence is high among
secondary education teachers. There is no statistically
significant relationship between emotional intelligence and
achievement motivation. Finally, based on the results, the
study was concluded with suggestions. .