Abstract:
هدف الدراسة إلى التعرف إلى الرفاه النفسي وعلاقته بالتفاؤل لدى أساتذة التعليم الثانوي ببلدية
حاسي القارة ولاية المنيعة، بالاعتماد على المنهج الوصفي، حيث أجريت الدراسة على عينة قوامها
)103( منهم: )83( أنثى و)20
( ذكرا وقد تم اختيارهم بطريقة الحصر الشامل، وبعد تطبيق أدوات
الدراسة المتمثلة ف مقياس الرفاه النفسي والقائمة العربية للتفاؤل وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات
المتحصل عليها تم توصلت الدراسة إلى لنتائج التالية:
مستوى الرفاه النفسي لدى أساتذة التعليم الثانوي ببلدية حاسي القارة مرتفع.
مستوى التفاؤل لدى أساتذة التعليم الثانوي ببلدية حاسي القارة مرتفع.
لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الرفاه النفسي والتفاؤل لدى أساتذة التعليم
الثانوي ببلدية حاسي القارة.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية ف مستوى الرفاه النفسي لدى أساتذة التعليم الثانوي ببلدية
حاسي القارة تعزى لمتغير الجنس.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية ف مستوى التفاؤل لدى أساتذة التعليم الثانوي ببلدية حاسي
القارة تعزى لمتغير الجنس.This study aims to investigate the psychological well-being and its
relationship with optimism among secondary school teachers in Hassi Gara
municipality, El Ménia Province, using a descriptive approach. The study was
conducted on a sample of 103 teachers, comprising 83 females and 20 males,
selected through comprehensive sampling. After applying the study tools,
including the Psychological Well-being Scale and the Arabic Optimism Scale,
and statistically processing the obtained data, the study reached the
following results:
- The level of psychological well-being among secondary school teachers
in Hassi Gara municipality is high.
- The level of optimism among secondary school teachers in Hassi Gara
municipality is high.
- There is no statistically significant correlation between psychological
well-being and optimism among secondary school teachers in Hassi Gara
municipality.
- There are no statistically significant differences in the level of
psychological well-being among secondary school teachers in Hassi Gara
municipality attributed to gender.
- There are statistically significant differences in the level of optimism
among secondary school teachers in Hassi Gara municipality attributed to
gender.