DSpace Repository

التشوهات المعرفية و علاقتها بهوس التيك توك لدى طلبة سنة الأولى ليسانس علوم اجتماعية جامعة غرداية

Show simple item record

dc.contributor.author امال, قويرصان
dc.contributor.author كلثوم, دحماني
dc.date.accessioned 2024-07-15T08:24:42Z
dc.date.available 2024-07-15T08:24:42Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8454
dc.description.abstract هدفت الدراسة الى التعرف على طبيعة العلاقة بين التشوهات المعرفية و هوس التيك توك، و التعرف على مستوى التشوهات المعرفية لدى عينة الدراسة ،و فيما اذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير الجنس ، و تطرقت الدراسة ايضا الى التعرف على مستوى هوس التيك توك لدى عينة الدراسة و البحث فيما اذا كانت توجد فروق دالة احصائيا تبعا لمتغير الجنس لدى طلبة السنة الأولى ليسانس جدع مشترك علوم اجتماعية، بجامعة غرداية ، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، تكونت عينة الدراسة من) 79) طالبا و طالبة تم اختيارها بالطريقة قصدية من طلبة جامعة غرداية ، و تم الاستعانة بمقياسين و هما: مقياس التشوهات المعرفية ل عبد الله طراونة و مقياس هوس التيك توك ل نهى عادل محمد هريدي، تم التوصل الى مجموعة من النتائج و هي كتالي: 1. مستوى التشوهات المعرفية متوسط لدى طلبة السنة الأولى ليسانس علوم اجتماعية 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التشوهات المعرفية تبعا لمتغير الجنس لدى عينة الدراسة. 3. مستوى هوس التيك توك متوسط لدى طلبة السنة الأولى ليسانس علوم اجتماعية 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى هوس التيك توك تبعا لمتغير الجنس لدى عينة الدراسة. 5. لا توجد علاقة ترقى الى الدلالة الإحصائية بين التشوهات المعرفية وهوس التيك توك لدى عينة الدراسةOur study addressed the issue of cognitive distortions and their relationship to Tik Tok obsession, among first-year students of a joint major in social sciences. The study sample consisted of 80 male and female students who were selected in the available way from the students of the University of Ghardaia. The study aimed to identify the level of cognitive distortions among the study sample. In addition, whether there are statistically significant differences depending on the gender variable, also identifying the level of Tik Tok obsession among the study sample and investigating whether there are statistically significant differences depending on the gender variable, and two scales were developed: the cognitive distortions scale and the obsession scale. Tik Tok, through our topic, we decided to follow the descriptive analytical approach, and to obtain the results, the data was processed with the SPSS program, and the results obtained were as follows: - There is no relationship that amounts to statistical significance between cognitive distortions and Tik Tok obsession. - The level of cognitive distortions is moderate - There are no statistically significant differences in the level of cognitive distortions according to the gender variable - The level of Tik Tok obsession is moderate - There are no statistically significant differences in the level of Tik Tok obsession according to the gender variable EN_en
dc.language.iso other EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject مواقع التواصل الاجتماعي EN_en
dc.subject التشوهات المعرفية EN_en
dc.subject الهوس EN_en
dc.subject هوس التيك توك EN_en
dc.title التشوهات المعرفية و علاقتها بهوس التيك توك لدى طلبة سنة الأولى ليسانس علوم اجتماعية جامعة غرداية EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account