Abstract:
هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن العلاقة ببن أساليب المعاملة الوالدية على الأبناء والتحصيل الدراسي لدى ( 100) تلميذ وتلميذة السنة الاولى ثانوي ، بثانوية محمد الاخضر الفيلالي غرداية ، وللإجابة عن المشكلة والتي تقول هل توجد علاقة بين أساليب المعاملة الوالدية (الأب /الام) والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي؟
تم استخدام المنهج الوصفي باستعمال أداة القياس و المتمثلة في مقياس أساليب المعاملة الوالدية (الأب/ الأم) للمرحلة الثانوي من إعداد عوماري زينب وبن دحو زينب ( 2020 ) لقياس المعاملة الوالدية ومعدل الفصل الثاني للتلاميذ من الموسم الدراسي 2023/2024.
وبعد تحليل ،spss وتمت معالجة البيانات المتحصل عليها احصائيا بالاعتماد على برنامج النتائج وتوصلت الدراسة الى:
- وجود علاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الأولى ثانوي .
- هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجات المعاملة الوالدية أب يعزى إلى متغير الجنس و الإعادة و التفاعل بينهما ؟
- هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في درجات المعاملة الوالدية أم يعزى إلى متغير الجنس
و الإعادة و التفاعل بينهما ؟
The current study aimed to investigate the relationship between parental treatment methods and academic achievement among 100 first-year high school students at Mohamed El Akhdar El Filali High School in Ghardaia. To address the problem, which posits whether there is a relationship between parental treatment methods (father/mother) and academic achievement among first-year high school students, a descriptive analytical method was employed using a questionnaire as the measurement tool.
The study adopted the Parental Treatment Methods Scale (father/mother) for high school students prepared by Aoumary Zineb and Ben Dahou Zineb (2020) to measure parental treatment and the second semester grades of the students from the 2023/2024 academic year.
After analyzing the data using the SPSS program, the results revealed:
1. There is a relationship between parental treatment methods and academic achievement among first-year high school students.
2. There are no statistically significant differences in parental treatment methods among first-year high school students based on the variable of repetition.
3. There are no statistically significant differences in parental treatment methods among first-year high school students based on the variable of gender (male/female), repetition, or the type of track, and the interaction between them.