dc.description.abstract |
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الاتزان الانفعالي والتوافق الدراسي لدى تلاميذ 3 و4 متوسط، وكذلك الكشف عن الفروق في المستويين اللإتزان الانفعالي والتوافق الدراسي بمتوسطة حاج امحمد مطهري مليكة غرداية، ولتحقيق أهداف الدراسة الحالية تم تطبيق مقياسي الاتزان الانفعالي من إعداد (الكعبي كاظم، 2015) ومقياس التوافق الدراسي من إعداد (عبد منعم الشناوي، 2006) وطبقت على عينة مكونة من (93 تلميذ) وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- يوجد مستوى مرتفع من الاتزان الانفعالي لدى تلاميذ السنة الثالثة والرابعة متوسط.
- يوجد مستوى مرتفع من التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة والرابعة متوسط.
- توجد علاقة دالة إحصائيا بين التوافق الدراسي والاتزان الانفعالي لدى تلاميذ لدى تلاميذ الثالثة والرابعة متوسط.
- لا توجد فروق ذات دالة إحصائية في مستوى التوافق الدراسي بين تلاميذ الثالثة والرابعة متوسط.
- لا توجد فروق ذات دالة إحصائية في مستوى الاتزان الانفعالي بين تلاميذ الثالثة والرابعة متوسط.
The current study aimed to investigate the relationship between emotional stability and academic adjustment among third and fourth-grade middle school students, as well as to reveal any differences in the levels of emotional stability and academic adjustment between students in these two grades. To achieve the study objectives, two scales were applied to a sample of 93 students: the Emotional Stability Scale developed by Al-Kaabi Kazem (2015) and the Academic Adjustment Scale developed by Abdel Monem El-Shenawy (2006).
The results indicated that There is a high level of emotional stability and academic adjustment among third and fourth year intermediate students. And also a correlational relationship between academic adjustment and emotional stability among third and fourth-grade students. Additionally, no statistically significant differences were found in the levels of emotional stability and academic adjustment between third and fourth-grade students. |
EN_en |