الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي العلاقة بين بين الأساليب المعرفية وعسر القراءة، ولتحقيق هذا الهدف تم اعتماد المنهج الوصفي، وقد استخدمنا في أدوات الدراسة الاستبيان و اختبار قياس الشرود الذهني، وتمثلت عينة الدراسة في عينة قصدية لتلاميذ مصابين بعسر القراءة للطور الثاني والثالث للتعليم الابتدائي(تلاميذ تتراوح أعمارهم بين10 سنوات و11 سنة).
وبعد تحليل البيانات بـاستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS بينت الدراسة أن:
- هناك فروق ذات دلالة إحصائيا وارتباط عكسي و هذا يعني أنهم مستقلون عن المجال الإدراكي.
- هناك فروق دالة إحصائيا و ارتباط ايجابي بين الحالات المدروسة.
كما نوقشت النتائج في علاقتها بإطارها النظري وفي ضوء الدراسات السابقة.
The current study aimed to investigate the relationship between cognitive styles and dyslexia. To achieve this goal, the descriptive approach was adopted. In the study tools, we used the questionnaire and a test to measure mind wandering. The study sample was a purposive sample of dyslexic students in the second and third stages of primary education (students aged Between 10 and 11 years).
After analyzing the data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), the study showed that:
- There are statistically significant differences and an inverse correlation, which means that they are independent of the cognitive field.
- There are statistically significant differences and a positive correlation between the cases studied.
The results were also discussed in relation to its theoretical framework and in light of previous studies.