الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية عن الكشف على مدى مساهمة التعلم النشط في التحصيل الدراسي في مرحلة التعليم المتوسط من وجهة نظر تلاميذ متوسطة شنيني أحمد بن بكار بمدينة متليلي الشعانبة بولاية غرداية ، ومعرفة الفروق الاحصائية في مدى مساهمة التعلم النشط في التحصيل الدراسي باختلاف متغيري ( الجنس و المستوى الدراسي)،حيث ثم استخدام المنهج الوصفي،وقد اجريت الدراسة على عينة تكونت من 136 تلميذ وتلميذة من المستوى الأول والثاني والثالث متوسط ،وفيما يخص أدوات الدراسة تم تطبيق مقياس (استبيان) يقيس مدى مساهمة التعلم النشط في التحصيل الدراسي الذي تكون من 30 فقرة موزعة على ثلاث محاور (استراتيجية الحوار والمناقشة، الجماعة التعاونية، الوسائل التعليمية) ، وأظهرت نتائج الدراسة مايلي :
- مساهمة التعلم النشط في التحصيل الدراسي لتلاميذ متوسطة شنيني أحمد بن بكار كان مرتفع
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مساهمة التعلم النشط في التحصيل الدراسي باختلاف الجنس.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مساهمة التعلم النشط في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ متوسطة شنيني أحمد بن بكار لصالح الثالثة متوسط.
- The current study aims to reveal the extent to which active learning contributes to the achievement of the intermediate level of education from the point of view of the Middle (chenini students Ahmed bin Bakar in the city of Metlili in the state of Ghardaia) and are there differences in the extent to which active learning contributes to educational achievement attributable to gender and level of education، The curriculum was then used، and the study was conducted on a sample of (136) students and pupils in the first، second and third grades. A questionnaire was applied to them to measure the extent to which active learning contributes to the educational achievement that is from (30 paragraphs) divided into three themes (Dialogue and Discussion Strategy، Cooperative Community، Educational Means)، the results of the study showed the following :
- The contribution of active learning to the educational achievement of the (chnini ahmed ben bakar) middle students was high.
- There are no statistically significant differences in the contribution of active learning to the educational achievement of the (chnini ahmed ben bakar) middle students، by sex.
- There are statistically significant differences in the contribution of active learning to the achievement of schoolchildren '