Abstract:
حماية الطفال من المؤثارت العقلية في الشريعة اسالمية والقانون الوضعي تتضمن
مجموعة من اسجارءات الوقائية والعقابية التي تهدف إلى حماية الطفال من خطر هذه
المواد. و في الشريعة اسالمية، ييعتبر الطفل أمانة يجب رعايتها وحمايتها، وتضمن حقوقه
لنموه في بيئة صحية. تيحررم الشريعة المؤثارت العقلية لنها تضر بالعقل والصحة العامة،
ماتندة إلى النصوص القرآنية والحاديث النبوية. بالمقابل، يحدد القانون الوضعي ان
الطفل ومكانته القانونية لضمان حمايته من اساتالل، ويقدم تعريفات واضحة للمؤثارت
العقلية مع تصنيفها وفققا لخطورتها، ويضع تشريعات صارمة للتحكم في تداولها وااتخدامها.
كما تعتمد الشريعة اسالمية في الوقاية على التربية الدينية والتوعية المجتمعية ودعم
الارة، بينما تركز القوانين الوضعية على البارمج التعليمية، الماركز العلجية، والتعاون
المجتمعي. و تتكامل العقوبات في الشريعة بين التعزير والجلد واسعدام حاب خطورة
الجريمة، بينما تفرض القوانين الوضعية عقوبات تشمل الاجن والاارمات المالية. كما أن
حماية الطفال من المؤثارت العقلية تتطلب نهقجا متكاملق يجمع بين التشريعات الصارمة،
التوعية المجتمعية، والدعم الاري، مما ياتدعي التعاون بين الجهات الدينية والقانونية
والمجتمعية لضمان فعالية الجهود المبذولة. و في الختام، تيعد حماية الطفال من المؤثارت
العقلية واجقبا دينقيا وقانونقيا وأخلققيا.Protecting children from psychotropic substances in Islamic law and
statutory law includes a set of preventive and punitive measures
aimed at protecting children from the danger of these substances. In
Islamic law, the child is considered a trust that must be cared for and
protected, and his rights are guaranteed for his growth in a healthy
environment. Sharia prohibits psychotropic substances because they
harm the mind and public health, based on Qur’anic texts and
Prophetic hadiths. In contrast, positive law determines the age and
legal status of the child to ensure his protection from exploitation,
provides clear definitions of psychotropic substances with their
classification according to their danger, and establishes strict
legislation to control their circulation and use. Islamic law relies on
religious education, community awareness, and family support for
prevention, while statutory laws focus on educational programs,
therapeutic centers, and community cooperation. Punishments in
Sharia include ta’zir, flogging, and death, depending on the
seriousness of the crime, while statutory laws impose punishments
that include imprisonment and financial fines. It is clear that
protecting children from psychotropic substances requires an
integrated approach that combines strict legislation, community
awareness, and family support, which calls for cooperation between
religious, legal, and community bodies to ensure the effectiveness of
the efforts made. Ultimately, protecting children from psychoactive
substances is a religious, legal and moral obligation.