Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أثر التسويق الدوائي على قرر شرائ الصيدليات للدواء ،وركزتعلىالقرارالشرائيللصيادلةكونهمأحد أهمالوسطاءالذينيقومونبشراءالأدويةمنشركاتالأدويةليعادبيعهاللمستهلكالنهائي (المريض).
وافترضتالدراسةوجودأثرلكلعنصرمنعناصرالمزيجالتسويقيفيالقرارالشرائيللصيادليات،كما افترضتوجوداختلافاتذاتدلالةمعنويةلأثرالمزيجالتسويقيفيقرارشراءالأدويةيعودللمتغيرات الديموغرافية،ومنأجلتحقيقأهدافالدراسةقمنا بتوزيعإستبانةعلىعينةمنمجتمعالدراسةمكونةمن79 صيدليات في ولاية غرداية وقد ثمالاعتمادعلىالمنهجالوصفي،وقدتوصلت نتائج الدراسةالىأنالتسويق الدوائييؤثربشكلكبيرفيالقرارالشرائيللصيادليات ولاية غرداية،والعنصر الأكثرتأثيراًمنضمنعناصرالمزيجالتسويقيهوالتوزيع الدوائي بدرجة مرتفعة جدا من خلال ايصال المنتجات الدوائية دون عيوب صدمات ،.ثم يلها المنتج الدوائي من خلالتطابق المنتج الدوائي المتطلبات و المواصفات الدولية .ثم يلها السعر من خلال شراء المنتجات الدوائية التي اعتقد أن سعرها يتلائم من منفعتها ثم يلها الترويج الدوائي بدرجة تأثير مرتفعة
This study aimed to highlight the impact of pharmaceutical marketing on the decision of pharmacies to buy the drug, and focused on the purchasing decision of pharmacists as they are one of the most important intermediaries who buy medicines from pharmaceutical companies to be resold to the final consumers (pati.The study assumed the existence of an impact for each element of the marketing mix in the purchasing decision of pharmacists, and also assumed the existence of significant differences in the impact of the marketing mix in the decision to purchase medicines due to demographic variables, and in order to achieve the objectives of the study we distributed a questionnaire to a sample of the study population consisting of 79 pharmacies in the state of Ghardaia has then relied on the descriptive approach, the study has found that pharmaceutical marketing significantly affects the purchasing decision of pharmacists in the state of Ghardaia, and the most element An effect among the elements of the marketing mix is distribution, followed by the pharmaceutical product, then by the price, then by pharmaceutical promotion