الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى تقييم جودة برامج التعليم المحاسبي بجامعة غرداية ومدى توافقها مع المعايير الدولية للتعليم المحاسبي ،ولقد تم إستخدام المنهج الوصفي ومنهج دراسة الحالة بإلإعتماد على أسلوب المقابلة كأداة لجمع البيانات وجهت لرئيس قسم العلوم المالية والمحاسبة وأستاذ متخصص في تنظيم مهنة المحاسبة كما تم الإعتماد كذلك على أداة الإستبانة و تمت الدراسة التحليلية بإستخدام برنامج الحزم ، الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS، حيث توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهما أن جامعة غرداية تتبنى المعيارين الدوليين رقم 01 ورقم 02للتعليم المحاسبي نسبيا، وأن مستوى تقييم جودة برامج التعليم المحاسبي بجامعة غرداية متوسط كما بينت الدراسة وجود معوقات تحول دون تطبيق معايير التعليم المحاسبي الدولية بشكل كليThis study aimed to evaluate the quality of accounting education programs at the University of Ghardaia and their compatibility with international standards for accounting education, and the descriptive and analytical approach and the case study approach were used using the interview method as a data collection tool directed to the chair of the Department of Financial Sciences and Accounting and a professor specializing in organizing the accounting profession. Analytical study using the program packages, statistical social sciences SPSS, where the study reached a set of results, the most important of which are:The university of Ghardaia adopts the international standards No. 01 and 02 for accounting education relatively ,The level of evaluation of the quality of accounting education programs at the University of Ghardaia is average,There are obstacles that prevent the full application of international accounting education standards