Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى فحص تأثير الكلمة المنطوقة الالكترونية E-WOM بأبعادها المختلفة (المصداقية، المصدر، الطبيعة، والتفاعلية) على تفضيلات مستخدمي منصات التواصل الاجتماعي في الجزائر. وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي حيث تمّ تصميم استبيان إلكتروني لجمع البيانات من عينة عشوائية مكونة من 179 مستخدمًا موزعة على القطر الجزائري بغية الإجابة على الإشكالية المطروحة، وقد تم الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية 27 SPSS لمعالجة اختبار الفرضيات
توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود أثر ايجابي ذو دلالة احصائية للكلمة المنطوقة الإلكترونية بأبعادها الاربعة المصداقية، المصدر، الطبيعة، والتفاعلية على تفضيلات مستخدمي منصات التواصل الاجتماعي بالجزائرThis study aimed to examine the impact of electronic word-of-mouth (E-WOM) with its different dimensions (credibility, source, nature, and interactivity)on the preferences of social media users in Algeria. The descriptive analytical approach was adopted, where an electronic questionnaire was designed to collect data from a random sample of 179 users distributed across Algeria in order to answer the research question. The SPSS 27 statistical package was used to process and test the hypotheses.
The study reached several findings, the most important of which is the existence of a statistically significant positive effect of electronic word-of-mouth with its four dimensions of credibility, source, nature, and interactivity on the preferences of social media users in Algeria