الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى دور العدالة التنظيمية في تعزيز رضا الموظفين دراسة حالة مديرية توزيع الكهرباء والغاز لولاية غرداية.تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، كما تم الاعتماد على الاستبيان كوسيلة لجمع البيانات والمعلومات وتوزيعها على عينة الدراسة (العاملين بالمديرية) وقدر عدد العينة العشوائية ب (60) موظفا. تم توزيع (60) استبانة وتم استرجاع 56 استبانة واستبعد منها 4، ثم قمنا بتحليل الدراسة باستخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS، والاستعانة أيضا ببرنامج EXCEL..
ومن أهم النتائج التي توصلنا إليها:
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية هامة موجبة قوية بين محور العدالة التنظيمية والرضا الموظفين، حيث بلغ معامل الارتباط 0.712.
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية هامة موجبة قوية بين بعد العدالة التوزيعية ورضا الموظفين، حيث بلغ معامل الارتباط 0.787.
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية هامة موجبة قوية بين بعد العدالة الإجرائية ورضا الموظفين، حيث بلغ معامل الارتباط 0.742.
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية هامة موجبة قوية بين بعد عدالة التعاملات ورضا الموظفين،حيث بلغ معامل الارتباط الذي بلغ 0.710.
This study aimed at the role of organizational justice in promoting employee satisfaction and studying the case of the Directorate of Electricity and Gas Distribution of Gardia State. The analytical descriptive curriculum has been used and the questionnaire has been used as a means of collecting and distributing data and information to the sample of the study (staff of the Directorate). The number of random samples has been estimated at 60. 60 were distributed, 56 were retrieved and 4 excluded, and then we analyzed the study using the SPSS statistical analysis software, and also using EXCEL software..
One of our most important findings is:
There is a strong significant positive statistical correlation between the axis of organizational justice and staff satisfaction, with a correlation factor of 0.712.
There is a strong significant positive statistical correlation between the distribution justice dimension and staff satisfaction, with a correlation factor of 0.787.
There is a strong significant positive statistical correlation between the procedural justice dimension and staff satisfaction, with a correlation factor of 0.742.
There is a strong significant positive statistical correlation between post-transaction fairness and staff satisfaction, with a correlation factor of 0.710