Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر الثقافة التنظيمية على تحسين جودة الخدمات التعليمية بمؤسسة التعليم العالي لدى العاملين بكلية العلوم الاقتصادية بجامعة غرداية، محل الدراسة لتحديد مستوى الفروقات بين افراد العينة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، مع استخدام الاستبيان لجمع البيانات الإحصائية من المجتمع المدروس، قمنا بتوزيع (80) استبيان منها 36 الكتروني و44 ورقي على أساتذة كلية الاقتصاد وتم قبول كل الاستبيانات بعد معالجة القيم المفقودة بواسطة برنامج SPSS من خلال LINEAR TIENA AT POINT
تم الاستعانة ببرامج: SPSS, SMART PLS, EXCEL لتحليل ومعالجة البيانات
ومن خلال ما سبق توصلت الدراسة الى جملة من النتائج اهمها:
• وجود أثر ذو دلالة احصائية للثقافة التنظيمية بأبعادها على جودة الخدمات التعليمية بمؤسسة التعليم العالي بكلية العلوم الاقتصادية بجامعة غرداية.
• وجود أثر ذو دلالة احصائية للثقافة التنظيمية على تحسين جودة الخدمات التعليمية عند مستوى الدلالة 5%
• وجود علاقة ارتباط قوية بين الثقافة التنظيمية وجودة الخدمات التعليمية وهذا من خلال معامل الارتباط الذي بلغ 69.1%
• وجود تأثير عالي لثقافة التنظيمية على جودة الخدمات التعليمية من خلال قيمة التأثيرF2
This study aims to know the impact of organizational culture on improving the quality of educational services at a higher education institution among employees of the Faculty of Economic Sciences at the University of Ghardaïa, the subject of the study. To determine the level of differences between the sample members, the descriptive analytical approach was relied upon, with the use of a questionnaire to collect statistical data from the studied community. We distributed (80) questionnaires, including 36 electronic and 44 paper-based, to professors of the Faculty of Economics. All questionnaires were accepted after processing the missing values using the SPSS program through LINEAR TIENA AT POINT.
The following programs were used: SPSS, SMART PLS, and EXCEL to analyze and process the data
Through the above, the study reached a number of results, the most important of which are:
• There is a statistically significant impact of organizational culture in its dimensions on the quality of educational services at the higher education institution at the Faculty of Economic Sciences at the University of Ghardaïa.
• There is a statistically significant effect of organizational culture on improving the quality of educational services at the significance level of 5%.
• There is a strong correlation between organizational culture and the quality of educational services, through a correlation coefficient of 69.1%.
• There is a high impact of organizational culture on the quality of educational services through the F2 impact value