الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر إدارة المواهب على الأداء التنافسي للمؤسسة، وتم تطبيق الدراسة في المؤسسة الوطنية لصناعة الأنابيب ALFAPIPE غرداية. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، كما تم الاعتماد على الاستبيان كوسيلة لجمع البيانات والمعلومات وتوزيعها على عينة الدراسة (موظفي الشركة) وقدر عدد العينة العشوائية ب (65) موظفا، تم توزيع (65) استبانة وتم استرجاع 64 استبانة واستبعد منها 2، ثم قمنا بتحليل الدراسة باستخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS، والاستعانة أيضا ببرنامج EXCEL.
ومن أهم النتائج التي توصلنا إليها وجود علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية بين جميع أبعاد إدارة المواهب (جذب الموهبة – تنمية الموهبة – الاحتفاظ بالموهبة) والأداء التنافسي في المؤسسة الوطنية لصناعة الأنابيب ALFAPIPE غرداية.
The current study aimed to learn about the impact of talent management on the enterprise's competitive performance, and the study was applied at ALFAPIPE Ghardaïa. The analytical descriptive curriculum was used. The questionnaire was also used as a means of collecting and distributing data and information to the sample of the study (company employees). The number of random samples was estimated at (65) employees. (65) identification was distributed and 64 identification was retrieved and excluded.
One of our most important findings is a statistically significant impact relationship between all dimensions of talent management (talent attraction, talent development, talent retention) and the competitive performance of ALFAPIPE Ghardaïa