الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استعمال تكنولوجيا المعلومات والاتصال في تحسين جودة التعليم العالي بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير- جامعة غرداية،تماستخدام المنهج الوصفي في جمع المعلومات النظرية، والاستبيان كأداة لجمع البيانات، حيث وزعت 41 استبانة على عينة من أعضاء الهيئة التدريسية لتحقيق أهداف الدراسة والتحقق من فرضياته، وتم معالجة وتحليل بياناتالاستبيان باستعمال الأساليب الإحصائية المناسبة المتمثلة في برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss وتم التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمهاتواجد علاقة طردية موجبة بين المتغيرين، وتبين عدم وجود فروق دالة احصائياعلى الاستبانة تعزى للمتغيرات الشخصية عدا الرتبة الوظيفية، بينما وجد أثر لتكنولوجيا المعلومات والاتصال على جودة التعليم العالي بالكلية محل الدراسة، ومن أهم ما أوصت به الدراسة إنشاء شبكات تواصل مع مختلف الجامعات داخل وخارج الوطن لتبادل الخبرات والمعارف في طرق استخدام التكنولوجيا في التعليم، وضرورة الاهتمام أكثر بتكنولوجيا المعلومات والاتصال وتوفير متطلباتهاThis study aims to the role of information and communication technology in enhancing the quality of higher education within the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences at the University of Ghardaïa.a descriptive approach was employed to gather theoretical insights.A questionnaire was utilized as the primary data collection tool, with 41 questionnaires distributed among faculty members to achieve the study's objectives and validate its hypotheses. The collected data was processed and analyzed it using appropriate statistical methods such as the SPSS software package "Statistical Package for the Social Sciences". The results indicate a positive correlation between ICT utilization and educational quality, with no statistical discrepancies observed across personal variables, except at the functional level. While acknowledging the impact of ICT on higher education quality, the study recommends, among other measures, the establishment of networks with various universities within and outside the country to facilitate the exchange of experiences and knowledge on integrating technology in education. Furthermore, it underlines the importance of prioritizing ICT and providing the necessary resources to support its implementation