Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور الذكاء الاستراتيجي في تنمية رأس المال البشري في شريكة الاتصالات غرداية،ولتحقيق هذه الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي في الجانب النظري ومنهج دراسة حالة في الجانب التطبيقي عن طريق استخدام تقنية البحث الكمي بواسطة أداة الاستبيان من خلال استقصاء عينة عشوائية قدرها (50) موظف من إجمالي تعداد المجتمع (80) موظف حيث تم استرجاع (30) استبانة صالحة للتحليل.
وبناءا على مخرجات برنامجV29.SPSS،خلصت الدراسة لعدد من النتائج أهمهاوجود أثر ذو دلالة إحصائية بين الذكاء الاستراتيجي بأبعاده المختلفة و تنمية رأس المال البشري في الشركة قيد الدراسة.
وفي الأخير توصي الدراسة إلى اهتمام قادة الشركة في تنيمة القدرات المورد البشري لتعزيز الذكاء الاستراتيجي كونهأحد مكونات صناعة القرار ويقود الى التميز من خلال توافر القدرة على وضع حلول للمشكلات العمل، والوصول على تحقيق الاهداف
This studyaims to know the role of strategic intelligence in developinghuman capital in the communications Partner Ghardaïa. To achievethese goals, werelied on the descriptive approach in the théorétique aspect and the case studyapproach in the applied aspect by using quantitative researchtechnologyusing the questionnaire tool by surveying a randomsample of (50) employees out of the total population of (80) employees, where (30) valid questionnaires wereretrieved for analysis.Based on the outputs of the V29.SPSS program, the studyconcluded a number of results, the most important of whichis the presence of a statisticallysignificanteffectbetweenstrategic intelligence in itsvarious dimensions and human capital development in the companyunderstudy.
Finally, the studyrecommendsthatcompany leaders pay attention to developing the capabilities of the humanresource to enhancestrategic intelligence, as itis one of the components of decision-making and leads to excellence through the availability of the ability to develop solutions to workproblems and achieve goals