الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى توافر أبعاد النضج الوظيفي (التخطيط الوظيفي-
القدرة على اتخاذ القرار- القدرة على التفوق- التدريب الوظيفي-بلورة الاتجاهات بشأن
العمل) لدى أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة غرداية،
بالاعتماد على المنهج الوصفي للإلمام بكل الجوانب الأدبية لمفهوم وأبعاد النضج الوظيفي
مع أسلوب دراسة الحالة ومجموعة من الأدوات الإحصائية في الجانب التطبيقي، واستخدام
أداة الاستبيان لتجميع البيانات من عينة الدراسة، حيث ثم توزيع إستبيان ورقي وإلكتروني،
تم الحصول على 80 رد تمت معالجته وتحليله ببرنامج الحزم الإحصائية spss، وقد تم
الوصول إلى وجود تباين في توافر أبعاد النضج الوظيفي(التخطيط الوظيفي- القدرة على
اتخاذ القرار- القدرة على التفوق- التدريب الوظيفي-بلورة الاتجاهات بشأن العمل)،
بالإضافة الى عدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية بين إجابات أفراد العينة حول مدى
توافر أبعاد النضج الوظيفي تعزى للمتغيرات الشخصية والوظيفيةThis study aimed to determine the availability of the dimensions
of career maturity (career planning - the ability to make decisions
- the ability to excel - job training - formulating attitudes about
work) among professors of the Faculty of Economic, Commercial
and Management Sciences at the University of Ghardaia, relying
on the descriptive approach to familiarity with all literary aspects.
The concept and dimensions of job maturity with the case study
method and a set of statistical tools in the applied aspect, and
the use of the questionnaire tool to collect data from the study
sample, where then a paper and electronic questionnaire was
distributed. 80 responses were obtained, which were processed
and analyzed using the statistical package program SPSS, It
was found that there was a discrepancy in the availability of the
dimensions of career maturity (career planning - the ability to
make decisions - the ability to excel - job training - developing
attitudes about work), in addition to the absence of statistically
significant differences between the answers of the sample
members regarding the availability of the dimensions of maturity.
Career is attributed to personal and functional variables..