Abstract:
تهدف الدراسة الى التعرف على دور حاضنات الاعمال في دعم ونشر الفكر
الابتكاري لدى طلبة الجامعات من خلال دراسة حالة جامعة غرداية.
تم الاعتماد في هده الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وعلى الاستبيان كاداة
لدراسة جمع البيانات وبرنامج Spss لمعالجتها واختبار فرضيات الدراسة، تكون مجتمع
الدراسة من طلبة حاضنة اعمال جامعة غرداية البالغ عددهم (124) طالب وشملت عينة
الدراسة (60) طالب. وقد توصلنا الى مجموعة من النتائج اهمها: وجود مستوى عال من
التفكير الابتكاري لدى طلبة المؤسسات الناشئة، اقبال كبير من الطلبة لانشاء مؤسسات
ناشئة خاصة بهم، التفاعل الايجابي من الطلبة مع الخدمات التي تقدمها الحاضنة.
خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات اهمها: نشر الثاقفة المقاولاتية في
الاوساط العلمية، وضع برامج تعلمية تحسن وترفع من مستوى التفكير الابتكاري، تعزيز
تعاون أكبر بين الحكومة والجامعات والمراكز البحثية في دعم حاضنات الاعمال لما لها
من دور هام في دعم ونشر الفكر الابتكاريThe study aims to identify the role of business incubators in
supporting and disseminating innovative thought among university
students through a case study of the University of Ghardaia.
This study relied on the descriptive analytical method, the
questionnaire as a tool to study data collection, and the Spss program
to process it and test the study hypotheses. The study population
consisted of (124) students from the Ghardaia University business
incubator, and the study sample included (60) students. We have
reached a set of results, the most important of which are: a high level
of innovative thinking among students of start-up companies, a high
demand from students to create their own start-up companies, and
positive interaction from students with the services provided by the
incubator.
The study concluded with a set of recommendations, the most
important of which are: spreading entrepreneurial culture in scientific
circles, developing educational programs that improve and raise the
level of innovative thinking, promoting greater cooperation between
the government, universities and research centers in supporting
business incubators because they have an important role in supporting
and disseminating innovative thought..