الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر التسويق الداخلي على جودة الخدمة الصحية وذلك من خلال دراسة تأثير أبعاده الأربعة والمتمثلة في (بعد التمكين، بعد التحفيز، بعد التدريب، بعد الاتصال الداخلي) وللتحقيق هذا الهدف تم تصميم استبيان مكون من 41 سؤال وزع على عينة مكونة من 100 موظف بالمؤسسة العمومية الاستشفائية ببلدية متليلي ولاية غرداية، استرجع منها 85 استمارة صالحة بنسبة 85% من إجمالي العينة، وبعد المعالجة الإحصائيـــة وتحليـــل نتائجها قد توصلت الدراسة إلى وجود تأثير للتسويــــق الداخلي على جودة الخدمـــة الصحيــــة
في المؤسسة العمومية الاستشفائية ببلدية متليلي، إلا أن هذا التأثير ضعيف، مما يشير إلى أن هناك عوامل أخرى أكثر تأثير من التسويق على جودة الخدمة الصحية، ويعد الاتصال الداخلي أكثر الأبعاد تأثيرا على جودة الخدمة الصحية بالمؤسسة محل الدراسة مقارنة بباقي الأبعاد. وكانت أبرز توصياتنا ضرورة الاهتمام بالتدريب والتحفيز والتمكين بشكل مستمر من أجل تعزيز مفهوم التسويق الداخلي وذلك أن الاستراتيجية التسويقية الداخلية الناجحـة التـي تحقـق عمـل متجـدد ومبـدع تعتمـد بدرجـة الأسـاس علـى الكفاءة والبراعة والمهارة لدى العنصر البشري.
This study aims to investigate the impact of internal marketing on healthcare service quality by examining its four dimensions: empowerment dimension, motivation dimension, training dimension, and internal communication dimension. To achieve this goal, a questionnaire consisting of 41 questions was designed and distributed to a sample of 100 employees at the public hospital in Métlili municipality, Ghardaia province, Algeria,. 85 valid questionnaires were retrieved, representing 85% of the total sample. After statistical analysis and interpretation of the results, the study found a significant but relatively weak impact of internal marketing on healthcare service quality in the studied hospital. It indicates that there are other factors more influential than marketing on healthcare service quality, with internal communication being the most impactful dimension compared to the others. The study recommends continuous attention to training, motivation, and empowerment to enhance the concept of internal marketing, as successful internal marketing strategies rely heavily on the competence, creativity, and skills of human resources