dc.description.abstract |
هدفت هذه الد ا رسة إلى معرفة أثر الهيكل التنظيمي من خلال أبعاده ) التعقيد, الرسمية, المركزية ( على
التعلم التنظيمي في المديرية الجهوية للصندوق الوطني للتوفير والاحتياط -بنك- بغرداية.
لإتمام هذه الد ا رسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي, و استخدام الاستبيان كأداة للد ا رسة حيث تم
توزيع استبيا ن على عينة شملت 40 موظف ,وتم استرجاع وتحليل 37 استبيان باستخدام برنامج الحزم
الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS) (,وقد خلصت الد ا رسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر
ذو دلالة إحصائية للهيكل التنظيمي على التعلم التنظيمي بالمؤسسة محل الد ا رسة من خلال كل من
التعقي د و الرسمية والمركزية. وتبين من نتائ ج اختبار الفرضيا ت أن الهيكل التنظيمي المعتم د بالمديري ة
الجهوية محل الد ا رسة يؤثر بنسبة 70.8 % ف ي التعلم التنظيمي، كما وجدنا أن مركزية الهيكل التنظيم ي
أعلى بنسبة 54.5 %، ثم يتبعها رسميًا بع د نسبة التأثير 52.1 %، أما بع د فهم الهيكل التنظيمي مؤث ر
بنسبة 41.4 % وهي أقل من حي ث التاثير. وفي ضوء تلك النتائج المتوصل إليها تم تقديم مجموعة من
التوصيا ت اهمها :
- العمل على تحفيز الأف ا رد على التعلم من خلال تمكين الأف ا رد و إعطائهم المزيد من الصلاحيات في
إطار المهام المتاحة بهدف القدرة على إتخاد الق ا ر ا رت التي تتعلق بحل المشاكل دون الرجوع للإدارة العليا.
- تعتبر مرونة الهيكل التنظيمي من أهم العوامل المشجعة عل التعلم, وبالتالي نوصي بضرورة إلت ا ز م
المؤسسة بالتغيير المستمر لهيكلها التنظيمي لمواجهة التغي ا ر ت البيئية من خلال التعلم المستر وخلق ثقافة
تنظيمية تشجع على الإتصال وتبادل الخب ا ر ت بين الأف ا ر دThis study aimed to determine the influence of the organizational structure through its dimensions (complexity, formalization, centralization) on organizational learning in the regional directorate CNEP-BANK of Ghardaïa.
To complete this study, the descriptive analytical method was adopted, and the questionnaire was used as a tool for the study. A questionnaire was distributed to a sample that included 40 employees, and 37 questionnaires were retrieved and analyzed with using the Statistical Package for the Social Sciences program (SPSS). The study concluded with a set of results, the most important of which are: the presence of an influence of the organizational structure has a statistical significance on organizational learning in the institution under study through complexity, formality, and centralization. The results of hypothesis testing showed that the organizational structure adopted in the regional directorate under study affects organizational learning by 70.8%. We also found that the centrality of the organizational structure is higher by 54.5%, followed by officially after the influence rate of 52.1%, while after understanding the organizational structure it has an influence of 41.4%. It is less effective.
Through the results reached, a set of recommendations were presented :
- motivate individuals to learn by giving them more powers within the framework of available tasks with the aim of being able to make decisions related to solving deferent problems without referring to seniors managers.
- The flexibility of the organizational structure is considered one of the most important factors that encourage learning, and therefore we recommend the need for the institution to commit to continuous change of its organizational structure to confront environmental changes through hidden learning and creating an organizational culture that encourages communication and exchange of experiences between individuals |
EN_en |