الخلاصة:
ملخص :
تهدف دراستنا إلى إبراز دور الثقافة التنظيمية في تحقيق إدارة المعرفة ، وإبراز أهمية الثقافة التنظيمية في تنمية الولاء للمنظمة وتعزيز الأدوار القيادية ، وبيان أهمية إدارة المعرفة من خلال مساهمتها في تطوير المهارات المهنية ،وحل المشاكل بسرعة وتوفير فرص كثيرة للابتكار للعاملين وكما هدفنا إلى إبراز كل النقاط السابقة من وجهة نظر العاملين في المؤسسة.
وقد اعتمدنا في دراستنا على استبيان تضمن أسئلة متعلقة بأربعة محاور، كل محور يصب في فكرة فرضيات الدراسة. وقد تم توزيعه على مستوى مؤسسة سونلغاز ولاية غارداية ، بحيث تمت الدراسة على عينة من العاملين تقنين وإداريين. وقد اعتمدنا في التحليل بيانات الاستبيانات على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) وبرنامج معالج الجداول الالكترونية (EXCEL). ولاختبار الفرضيات استخدمنا اختبار فرق المتوسطين ( Independent_Samples t_test ).
وفي الأخير خلصت دراستنا إلى أن عوامل الثقافة التنظيمية مهمة وضرورية لأي نجاح إداري بما في دالك إدارة المعرفة .وان تنفيذ إدارة معرفة يتطلب تغيرا ثقافيا ،كما أن الثقافة التنظيمية البناءة تكون على علاقة إيجابية مع إنتاجية أفراد المنظمة (وضوح النور، ونوعية الاتصال، والملائمة التنظيمية، والإبداع، والرضا الوظيفي)؛ الأمر الذي ينعكس على تقوية إدارة المعرفة.
Summary:
Aim of our study to highlight the role of organizational culture in achieving knowledge management . , From , and to highlight the importance of organizational culture in the development of loyalty to the organization and to strengthen leadership roles , and the statement of the importance of knowledge management through its contribution to the development of professional skills , and solve problems quickly and provide many opportunities for innovation for workers and also our aim to highlighting all the previous points from the point of view of employees in the organization.
We have adopted in our study questionnaire included questions related to four axes , each axis is in the idea of the study hypotheses . Has been distributed to the Foundation SONELGAZ mandate of Ghardaia , so has the study on a sample of workers rationing and administrators . We have adopted in the data analysis of questionnaires on the program Statistical Package for Social Sciences (SPSS) processor and spreadsheet program (EXCEL). To test the hypothesis , we used test teams intermediate (Independent_Samples t_test).
In the last concluded our study that the factors of organizational culture are important and essential for any successful manager including Dalk knowledge management . , And implementation of knowledge management requires cultural change , and the organizational culture of constructive be a positive relationship with the productivity of members of the organization ( and the clarity of the light, and the quality of communication , and appropriate regulatory , creativity, and job satisfaction ) ; which is reflected in the strengthening of knowledge management .