الخلاصة:
يهدف هذا البحث إلى د ا رسة مدى تأثير جائحة كورونا عمى توجو المستيمك الج ا زئري
نحو الش ا رء الإلكتروني؛ وبالإعتماد عمى الم ا رجع والمصادر المتعمقة بالمجال، تم التوصل
إلى أن في ظل جائحة كورونا، لابد من الإستعانة بشكل كبير بالتجارة الإلكترونية اولتسوق
عبر الأنترنت، لتسييل تمبية حاجيات المستيمك الج ا زئري، عكس التسوق التقميدي )تس ويق
مباشر بدون أنترنت(.
وليذا أنجزنا إستبيان مكون من 161 فرد، عينة إلكترونية اوستخدمنا برنامج spss
لتحميل نتائجو، وبعد تحميل الإستبيان اولإطلاع عمى النتائج المتحصل عمييا، تم التوصل
إلى تأكيد أن لجائحة كورونا تأثير مباشر ذو دلالة إحصائية عمى توجو المستيمك الج ا زئري
نحو الش ا رء الإلكتروني، وتأكيد أن لمجائحة تأثير مباشر عمى ق ا ر ا رت الش ا رء لممستيمك
الج ا زئري نحو التسوق الإلكترونيThis research aims to examine the impact of the coronavirus pandemic on Algerian consumers' trend towards e-purchasing. Based on references and sources related to the field, it was concluded that in the light of the coronavirus pandemic, considerable use should be made of e-commerce and online shopping to facilitate meeting the needs of the Algerian consumer as opposed to traditional shopping online shopping.
In this regard, we completed a questionnaire consisting of 161 random electronic samples. We used the SPSS program to analyze the results of the questionnaire. After analysing the questionnaire and seeing the results obtained, it was confirmed that the coronavirus pandemic had a direct and statistical impact on the Algerian consumer's trend towards e-purchasing. It has a direct impact on the purchasing decisions of the Algerian consumer especially and the world in general towards online shopping