DSpace Repository

معوقات استعمال الإدارة الالكترونية في المرافق العامة في الجزائر من وجهة نظر المواطنين – دراسة حالة دارالبلدية لولاية عين تموشنت، الجزائر

Show simple item record

dc.contributor.author زينة, بن وسعد
dc.contributor.author هند, مهداوي
dc.date.accessioned 2024-06-09T19:43:31Z
dc.date.available 2024-06-09T19:43:31Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/7584
dc.description.abstract تهدف الورقة البحثية التالية إلى التعرف على مدى استعمال الإدارة الالكترونية في دور البلديات ودورها في تحسين مستوى الخدمات المقدمة للمواطنين اللذين سيمثلون عينة الدراسة المركز عليها لمعرفة مستوى رضاهم عن كلّ من الخدمات الالكترونية والخدمات الشخصية التي توفرها لهم دار البلدية متخذين في ذلك ولاية عين تموشنت كمقر للدراسة الميدانية، والاستبيان وتحليله باستعمال التحليل الاحصائي 27 spss كأداة للخروج بنتائج للدراسة . توصلت الدراسة إلى أنّ هناك إرادة قوية من طرف الحكومة الجزائرية للسعي نحو التغيير ورقمنة الخدمات في دور البلديات، مم أسفر عن تحسن معتبر في مستوى الخدمات المقدمة فيها إلاّ أنّ النتائج المحققة على أرض الواقع لا تتوافق مع الأهداف المسطرة من البرامج الحكومية وذلك نظرا لعدم رضا المواطنين المستجوبين على الخدمات المقدمة لهم من دار البلدية؛ من خلال ما سبق قمنا بطرح التوصيات التالية : - العمل على نشر ثقافة الإدارة الالكترونية في الأوساط الشعبية قبل بداية استعمالها؛ - العمل على تكوين العمال في المرافق العامة حول استعمال التكنولوجيات الحديثة من جهة وحول مبادئ العلاقة مواطن – إداري من جهة أخرى؛The following research paper aims to study the extent of the use of e-government in municipal offices and its role in improving the level of services provided to citizens. The paper will select a sample of citizens who benefit from the services provided by the municipality of Ain Temouchent to study their level of satisfaction with the e-services and personal services provided by the municipality. A questionnaire will be used to collect data from the selected sample, and then the data will be analyzed using the spss 27 program to obtain the results of the study. The study found that there is a strong will on the part of the Algerian government to pursue change and digitize services in municipal offices, which has resulted in a significant improvement in the level of services provided. However, the results achieved on the ground do not comply with the objectives set out in the government programs, due to the dissatisfaction of the surveyed citizens with the services provided by the municipality of Ain Temouchent. Based on the results of the study, the following recommendations were made: • Work to promote the culture of e-government in popular circles before its use. • Work to train workers in public facilities on the use of modern technologies, on the one hand, and on the principles of citizen-administrative relations, on the other. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية : كلية العلوم الإقتصادية ,التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject الإدارة الإلكترونية EN_en
dc.subject المرفق العام EN_en
dc.title معوقات استعمال الإدارة الالكترونية في المرافق العامة في الجزائر من وجهة نظر المواطنين – دراسة حالة دارالبلدية لولاية عين تموشنت، الجزائر EN_en
dc.type Article EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account