الخلاصة:
تهدف الورقة البحثية التالية إلى التعرف على مدى استعمال الإدارة الالكترونية في دور البلديات ودورها في تحسين مستوى
الخدمات المقدمة للمواطنين اللذين سيمثلون عينة الدراسة المركز عليها لمعرفة مستوى رضاهم عن كلّ من الخدمات الالكترونية
والخدمات الشخصية التي توفرها لهم دار البلدية متخذين في ذلك ولاية عين تموشنت كمقر للدراسة الميدانية، والاستبيان وتحليله
باستعمال التحليل الاحصائي 27 spss كأداة للخروج بنتائج للدراسة .
توصلت الدراسة إلى أنّ هناك إرادة قوية من طرف الحكومة الجزائرية للسعي نحو التغيير ورقمنة الخدمات في دور البلديات، مم
أسفر عن تحسن معتبر في مستوى الخدمات المقدمة فيها إلاّ أنّ النتائج المحققة على أرض الواقع لا تتوافق مع الأهداف المسطرة
من البرامج الحكومية وذلك نظرا لعدم رضا المواطنين المستجوبين على الخدمات المقدمة لهم من دار البلدية؛
من خلال ما سبق قمنا بطرح التوصيات التالية :
- العمل على نشر ثقافة الإدارة الالكترونية في الأوساط الشعبية قبل بداية استعمالها؛
- العمل على تكوين العمال في المرافق العامة حول استعمال التكنولوجيات الحديثة من جهة وحول مبادئ العلاقة مواطن –
إداري من جهة أخرى؛The following research paper aims to study the extent of the use of e-government in municipal
offices and its role in improving the level of services provided to citizens.
The paper will select a sample of citizens who benefit from the services provided by the
municipality of Ain Temouchent to study their level of satisfaction with the e-services and personal
services provided by the municipality.
A questionnaire will be used to collect data from the selected sample, and then the data will be
analyzed using the spss 27 program to obtain the results of the study.
The study found that there is a strong will on the part of the Algerian government to pursue change
and digitize services in municipal offices, which has resulted in a significant improvement in the
level of services provided. However, the results achieved on the ground do not comply with the
objectives set out in the government programs, due to the dissatisfaction of the surveyed citizens
with the services provided by the municipality of Ain Temouchent.
Based on the results of the study, the following recommendations were made:
• Work to promote the culture of e-government in popular circles before its use.
• Work to train workers in public facilities on the use of modern technologies, on the one hand, and
on the principles of citizen-administrative relations, on the other.