dc.description.abstract |
هدف البحث إلى تحديد أهم الأسباب التي تقف وراء ظاىرة الإحتراق الوظيفي لدي العاملين، أعتمد البحث على المنهج
الوصفي الاستنتاجي ، وتم استخدام المقابلة في تجميع البيانات على عينة من العاملين بدديرية توصلت نتائج برليل البيانات إلى أف
لغموض الدور ولعبء الدور الزائد تأثيراً معنوياً إلغابياً على الاحتًاؽ الوظيفي بأبعاده الثلاث )الإنهاؾ العاطفي، و س وء التعامل مع
الآخرين ، و الشعور بتدني الإلصاز(. وتلخصت توصيات البحث في أنو لغب على الدسئولين عن إدارة الدوارد البشرية في الإمارة مراعاة
الدقة فى التوصيف الوظيفي للعاملين بالإمارة بالتحديد الواضح للسلطة والدسئولية والواجبات ووحدة الأمر للتقليل من مموض الدور
لديهم لما له من أثر على الشعور بالاحتراق الوظيفيThe research aimed to identify the most important reasons behind the phenomenon of job burnout among employees. The research relied on the descriptive-deductive approach, and interviews were used to collect data on a sample of employees in the directorate. The results of the data analysis concluded that role ambiguity and role overload have a positive moral effect on job burnout. With its three dimensions (emotional exhaustion, poor interaction with others, and a feeling of low accomplishment). The research recommendations were summarized in the fact that those responsible for human resources management in the emirate must take into account accuracy in the job descriptions of employees in the emirate with clear definition of authority, responsibility, duties, and unity of command in order to reduce the ambiguity of their role because of its impact on feelings of job burnout |
EN_en |