Abstract:
يتمثل التحدي الرئيسي الإستراتيجي العمل في إيجاد طريقة لتحقيق ميزة تنافسية
مستدامة على حساب المنتجات والشركات المنافسة الأخرى في السوق. فالميزة التنافسية
هي ميزة تفوق المزايا التي يكتسبها المنافسون من خلال تقديم قيمة أكبر للمستهلكين، إما
عن طريق تخفيض الأسعار أو عن طريق توفير مزايا وخدمات أكبرتبرر ارتفاع الأسعار.
و لذلك فإن إدارة المـوارد البشـرية يمكن أن تسـاهم في تحقيق أهـداف المنظــــمة ، و
المحافظة على تنافسيتها وكذا حصولها على مزايا تنافسية تساعدها على البقاء. فتحقيق ميزة
تنافسية للمؤسسة يتطلب توفرها على مجموعة من الكفاءات و الموارد الضرورية لذلك، و
تسييرها تسييرا الفعال و كفؤا ، لأن ذلك يضمن بشكل كبير نجاح الإستراتيجية التنافسية
للمؤسسة، و تعد الموارد البشرية أهم مورد يمكن للمؤسسة الإعتماد عليه للحصول على
هذه الميزة ، باعتباره مورد صعب الحصول وُ كذلك كثير التغير و التعقيد ، خاصةفي
الوقت الراهن الذي يتميز بتغير ظروف العمل و انتشارالوعي لدى العمالThe main challenge for business strategy is to find a way of achieving a sustainable
competitive advantage over the other competing products and firms in a
market. A competitive advantage is an advantage over competitors gained by
offering consumers greater value, either by means of lower prices or by providing
greater benefits and services that justify higher prices. So, the human resource
management can contribute to the achievement of the organization's
goals, to keep its competitiveness and also to gain competitive advantages that
will help it to survive. To achieve a competitive advantage, the organization
must have a wide range of skills and resources needed for this reason and it must
manage them effectively, which ensures a reliable success of its competitive
strategy. The human capital is the most important resource on which the organization
can rely on to obtain this advantage, considered as a resource that is difficult
to obtain but also very variable and complex, especially at the present time
characterized by changing working conditions and awareness of workers..