dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على المتطلبات والمعوقات والتحديات التي تواجه المؤسسات الجزائرية في ظل التحول
الرقمي والإدارة الالكترونية وذلك لأهميتهما الكبيرة في تحسين كفاءة العمل وتسهيل الإجراءات الإدارية، وتسهيل الوصول إلى
المعلومات وتعزيز الشفافية والمساءلة، حيث حاولنا من خلال هذه الورقة البحثية تقديم أهم المتطلبات في مختلف المؤسسات
الجزائرية سواء كانت خدمية أو اقتصادية، أو تعليمية وذلك للتسريع في وتيرة التحول الرقمي ورقمنة مختلف القطاعات ،
وعرض أهم المعوقات والتحديات التي تحول دون ذلك، من خلال الاعتماد على الأسلوب الوصفي التحليلي و بالتعقيب على
بعض النقاط التي تعد من الركائز الأساسية لرقمنة المؤسسات بمختلف أنواعها.
وقد خلصت الدراسة إلى وجود ضعف في البنية التحتية الرقمية في الجزائر وقلة الثقافة التقنية ومقاومة بعض الأفراد
والمؤسسات للتغيير، لذا يتعين دراسة جل المتطلبات وتحديدها بعناية، وتوفير الاستثمارات اللازمة والتركيز على التدريب
والتوعية من قبل السلطات الجزائرية للتغلب على هذه المعوقاتThis study aims to shed light on the requirements, obstacles, and challenges facing Algerian
institutions in light of digital transformation and electronic management, due to their great
importance in improving work efficiency, facilitating administrative procedures, facilitating access
to information, and enhancing transparency and accountability. Various Algerian institutions,
whether service or economic, or educational, in order to accelerate the pace of digital
transformation and digitize various sectors, and analytical method and by commenting on some
points that are among the basic pillars of digitizing institutions of all kinds.
The study concluded that there is weakness in the digital infrastructure in Algeria, lack of technical
culture, and the resistance of some individuals and institutions to change. Therefore, most
requirements must be carefully studied and identified, necessary investments must be made, and
focus on training and awareness by Algerian authorities to overcome obstacles. |
EN_en |