Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الحوسبة السحابية وأثر تبنيها على اكساب ميزة تنافسية للمؤسسات الاقتصادية
الجزائرية، وذاك بإعداد استبانة الكترونية وزعت على موظفي المبيعات والمشتريات في مؤسسات اقتصادية جزائرية وأساتذة
وتوصلت الدراسة إلى أن هناك ،SPSS V جامعيين وطلبة الدراسات العليا، ثم تحليل بياناا عن طريق البرنامج الاحصائي 26
أثر إجابي لتبني الحوسبة السحابية على اكساب ميزة تنافسية للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية وبالخصوص على أبعاد الميزة
التنافسية المتمثلة في بعد السيطرة على السوق، بعد الابداع والابتكار، وبعد جودة الخدمات، ووصت الدراسة على وجوب
تصميم نظام المعلومات تسويقي يعتمد على تقنية الحوسبة السحابية في كل المؤسسات الاقتصادية لما يعود عليها بالنفع على المدى
القريب من جهة وتحقيقا لأهدافها المسطرة على المدى البعيد من جهة أخرىThis study aimed to investigate the influence of adopting cloud computing on enhancing
the competitive advantage of Algerian economic institutions. The research employed an
electronic survey distributed among sales and procurement staff in these institutions, as well
as university professors and postgraduate students. Data analysis was conducted using SPSS
V26. The findings revealed a positive correlation between cloud computing adoption and
gaining a competitive advantage, specifically in terms of market control. This advantage
ranked high, preceded by creativity and innovation, and service quality. The study
recommends the development of a cloud-based marketing information system across
economic institutions for immediate short-term benefits and long-term objective achievement