الخلاصة:
يعد تطوي المسار التعليمي عموما وتطور مسار التعليم المحاسبي خصوصا عملية ضرورية، ومستمرة تسعى بموجبها المؤسسات التعليمية إلى أحداث نوع من التكامل والربط بين مخرجات نظامها وبين خصائص المجتمع الذي تنشط فيه وذلك في إطار تلبية متطلباته وأهدافه ... إلخ. وانطلاقا من هذا يهدف البحث إلى تقديم إطار نظري لما جاءت به الأدبيات المحاسبية حول المفاهيم والأسس المتعلقة بالتعليم والمحاسبي وأهم متطلبات تصميم برامجه وذلك بغية إعداد وتأهيل الكفاءات لتزويد سوق العمل بها، ومن أجل تحقيق أهداف هذا البحث فقد تم الاعتماد عل منهجية الأسلوب الوصفي من خلال مراجعة الدراسات السابقة المتعلقة بالأدب المحاسبي والتي تناولت موضوع التعليم المحاسبي وأهميته وطرق تدريسه ومن أهم ما توصلت إليها والتي تم تأكيد عليها في أغلب الدراسات التي تمت دراستها هو ضرورة الاهتمام بالعملية التعليمية والبرامج التعليمية المحاسبية من الجانب النظري والجانب التطبيقي.ABSTRACT
In general the improving of educational path ;and especially ;the
improving path of accounting is necessary and continuous process .where by
educational institution seek for integration and connectivity between outputs of
its system and the characteristics of society ;in order to meeting its requirements
and its objectives ….
This research aims to provide a conceptual framework and literature
reviews about the principeles which are relating to education accounting at
university ;and the most important requirements in competencies to supplement
labor market ;in order to achieve this goal of research we has been depond on a
style descriptive by reviewing previous studies on literature accounting ;which
addressed the issue of accounting education ;labor market requirement and the
relationship between them .one of the most important results that have been
emphasized in most of the studies that were reviewed is need to education
process and program education accounting on beside praticale and beside
theoretically.
Keywords :Accounting ;education ;accounting education ,practice accounting,
information system hinted, financial accounting system, international accounting
standards, Globalization of Accounting.