الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى بيان واقع قطاع السياحة في الجزائر ودوره في دعم الإقتصاد الوطني من خلال عرض وتحليل بعض البيانات والمؤشرات عن العرض السياحي والطلب السياحي في الجزائرللفترة2010 ,2019 واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي والمنهج التحليلي وخلصت الدراسة إلى أن الجزائر تتوفر على مقومات سياحية مختلفة ومتعددة تؤهلها بأن تكون قطبا سياحيا بامتياز إلا أن القطاع السياحي الجزائري يعاني من مشاكل عديدة تعوقه دون تحقيق المأمول منه كما تتميز إيرادات السياحة من الأجانب بالضعف إذا ماقورنت بإيرادات الجزائريين المغتربين التي يتأتى منها النسبة الأكبر من الإيرادات بالإضافة إلى مساهمة القطاع السياحي الجزائري في الناتج وفي التشغيل هي بمعدلات ضعيفة وذلك راجع بالأساس إلى ضعف الطلب السياحي الوافد إلى الجزائر ,This study aims to explain the reality of the tourism sector in Algeria, and its role in supporting the natio-
nal economy, by presenting and analyzing some data and indicators about tourism supply and tourism
demand in Algeria for the period: (2010-2019). The study used the descriptive approach and the analytical
approach, and the study concluded that: Algeria Algeria has many different tourism components that qua-
lify it to be a tourism pole par excellence. However, the Algerian tourism sector suffers from many pro-
blems that hinder it from achieving what is expected of it. Tourism revenues from foreigners are also cha-
racterized by weakness when compared to the revenues of Algerian expatriates, from which the largest
percentage of revenues comes. In addition, the Algerian tourism sector’s contribution to output and em-
ployment is at weak rates. This is mainly due to the weak tourist demand coming to Algeria