Abstract:
تهدف الدراسة لتحليل دور لوجستيات النقل البحري في نمو تجارة إعادة التصدير لمجموعة من الدول المصدرة للنفط، علاوة على ذلك عرض مجموعة من التجارب الرائدة في مجال التجارة الوسيطة لإبراز دور إعادة التصدير في نمو وتنويع الصادرات غير النفطية بغية استفادة الجزائر منها، ولهذا الغرض تم استخدام نماذج البانل الساكنة (Panel Data Model)لقياس تأثير مجموعة من المؤشرات المتعلقة بلوجستيات النقل البحري على نمو إعادة التصدير للدول التالية: البحرين، كندا، الكويت، هولندا، نيجيريا، سلطنة عمان، قطر، المملكة العربية السعودية، الإمارات العربية المتحدة وماليزيا خلال الفترة (2019-2011).
وبينت النتائج أن هناك علاقة طردية بين نمو تجارة إعادة التصدير وبين تدفق الحاويات، عدد السفن ناقلة السلع غير النفطية ومؤشر جودة البنية التحتية للموانئ للدول محل الدراسة خلال الفترة (2019-2011)، كما بينت النتائج أن هناك علاقة عكسية بين نمو إعادة التصدير وبين الحمولة الساكنة للسفن الناقلة للسلع غير النفطية إضافة إلى مؤشر الارتباط بخطوط النقل البحري المنتظم وهذا عكس ما كان متوقع، لكن يمكن تفسير ذلك باعتماد الدول محل الدراسة على إعادة تصدير السلع الوسيطة عن طريق شبكات الشحن البحري غير المنتظم خاصة في ظل الصناعة البحرية التي أصبحت تعمد على سفن حاويات ضخمة، إذ أن الدول الوسيطة وبعد استضافتها لهذا النوع من السفن تقوم بتجزئة الحمولات وإعادة شحنها عن طريق سفن أقل سعة إلى البلد المقصد بالاعتماد على النقل غير المنتظم.
Through this study, we aim to analyze the role of maritime transport logistics in the growth of re-export trade in a group of oil-exporting countries, and to present a group of pioneering experiences in the field of intermediate trade to highlight the role of re-export in the growth and diversification of non-oil exports for Algeria to benefit from. For this purpose, Statistics Panel Data Model is used to measure the impact of a set of indicators related to maritime transport logistics on the growth of re-exports to the following countries: Bahrain, Canada, Kuwait, the Netherlands, Nigeria, the Sultanate of Oman, Qatar, the Kingdom of Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Malaysia during the period (2011-2019).
The results showed that there is a direct relationship between the growth of re-export trade, the flow of containers, the number of ships carrying non-oil goods, and the port infrastructure quality index for the countries under study during the period (2011-2019). The results also showed that there is an inverse relationship between the growth of re-exports and thedeadweight tonnage. This is the opposite of what was expected, but this can be explained by the reliance of the countries under study on re-exporting intermediate goods through tramp shipping networks, especially in light of the maritime industry that has become dependent on largest containers ships, as the intermediate countries, after receiving this type of ship, divide the loads and re-ship them via smaller capacity ships to the destination country, relying on irregular transportation