الخلاصة:
تناولت دراستنا موضوع استخدام المرأة المتزوجة لمواقع التواصل الاجتماعي وأثره على العلاقات
الأسرية، من خلال دراسة ميدانية على عينة من النساء المتزوجات بولاية غرداية، وتمحورت إشكالية
دراستنا في سؤال محوري مفاده: ما أثر استخدام المرأة المتزوجة بولاية غرداية لمواقع التواصل الاجتماعي
على العلاقات الأسرية.
اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي باستخدام أداتي الاستبيان من خلال إعداد استمارة
خاصة به لتحليل وعرض النتائج من خلال الجداول البسيطة والمركبة والدوائر النسبية، واستخدام
الملاحظة لتفسير بيانات الجداول الإحصائية، تمثل مجتمع البحث في دراستنا في النساء المتزوجات
بولاية غرداية اللاتي يستخدمن مواقع التواصل الاجتماعي، حيث قمنا باختيار العينة القصدية
والمكونة من 011 مفردة، وهذا لتمثيلهن لبقية النساء المتزوجات من خلال تجانسهن.
توصلنا في الأخير إلى عدة نتائج أهمها:
- أغلب المبحوثات يوافقن على أن استخدام مواقع التواصل الاجتماعي يساهم في تحسين علاقاتهن
الأس رية بنسبة 34 % .
- أغلب المبحوثات يوافقن على أن مواقع التواصل الاجتماعي تمكنهن من التعرف على نمط جديد
في حياتهن الأسرية بنسبة 27 % .
- ظهر من الدراسة أن أغلب المبحوثات يوافقن على أن استخدام مواقع التواصل الاجتماعي يزيد
من غياب الحوار والنقاش بين أفراد الأسرة بنسبة 27 % .
- أغلب المبحوثات لا يوافقن على أن علاقتهن بأسرهن تحسنت بعد استخدام مواقع التواصل
الاجتماعي بنسبة 32 % .
- أغلب المبحوثات لا يوافقن على أن مواقع التواصل الاجتماعي تسببت لهن في مشاكل مع
أزواجهن بنسبة 22 % .
- يوافق المبحوثات على أن استخدام مواقع التواصل الاجتماعي يساهم في تحسين علاقات الأسرةOur study dealt with the issue of married women's use of social networking sites and its impact on family relations. Through a field study on a sample of married women in the state of Ghardaia. The problematic of our study focused on the impact of the use of social networking sites by a married woman in Ghardaia state and its impact on family relations.
In our study, we relied on the descriptive approach using the two questionnaire tools by preparing a special form for it and presenting the results through tables and relative circles. And observation to interpret the data in the statistical tables. The research community in our study was represented in married women in Ghardaia state who use social networking sites. Where we selected the sample consisting of 100 married women in the state of Ghardaia. This is to represent them to the rest of the married women through their gender.
Finally, we reached results, the most important of which is:
- That most of the respondents always use social networking sites, and Facebook is the most used site.
- They also use social networking sites to exchange opinions about their privacy.
- They prefer to follow beauty content to spend time on social networking sites.
- They see that communication sites Social media benefited them in how to deal with their husbands and children.
- They agree that the use of social networking sites contributes to improving family relations.