dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور شبكات التواصل الإجتماعي وخاصة الفيسبوك في تشكيل الوعي الغذائي لدى الطلبة الجامعيين طلبة جامعة غرداية من خلال طرح التساؤل التالي: ما هو دور شبكات التواصل الإجتماعي فيسبوك في تشكيل الوعي الغذائي لدى الطلبة الجامعيين؟ وللإجابة على هذا التساؤل طبقنا المنهج الوصفي المسحي، من خلال إستخدامإستمارةالإستبيان حيث تضمن في صورته النهائية 22 سؤالا موزعا على 03 محاور ليتم توزيعه على عينة قدر عددها ب 120 مفردة، من مستخدمي الفيسبوك ( طلبة جامعة غرداية ) حيث تم إختيارهم بطريقة قصدية، لنصل من خلال هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أهمها:
أسهمت شبكة فايسبوك في تشكيل الوعي الغذائي لدى طلبة جامعة غرداية ويظهر ذلك من خلال إجاباتهم التي أدلوا لنا بها،فمن خلالإستخدامهملشبكة فيسبوك ومتابعة الصفحات أو المجموعات ذات المضمون الغذائي الصحي، إكتسب أغلب الطلبة عادات رياضية كما إمتنع أغلبهم عن إستهلاك الأغذية غير الصحية وأصبح لديهم إلتزام بالنصائح المتعلقة بالغذاء الصحي وأصبح لديهم حرص على إحتواء وجباتهم بالعناصر الغذائية الأساسية، وإكتسب الطلبة ثقافة قراءة المكونات الغذائية للأطعمة، كما ساهم موقع الفايسبوك في تشكيل الوعي الغذائي لدى طلبة جامعة غرداية بشكل متوسط في تغيير سلوكيات الطلبة نحوالأحسن وزيادة إدراكهم للمعلومات والمعارف الغذائية الصحية وهذا بعد متابعتهم وتلقيهم للمعلومات الغذائية الصحية عبر الفايسبوك.
لا توجد فروقات في تلقي المعلومات والمعارف الغذائية عبر شبكة الفيسبوك بين الطلبة حسب متغير التخصص أو الكلية.
توصلت الدراسة إلى أن المحتوى الغذائي الأكثر جذبا بالنسبة للطلبة هو محتوى صفحات أو مجموعات الطبخ ووصفات الطعام العامة ووصفات الطعام الصحية، كما يثق أغلب الطلبة في منشورات الصفحات أو المجموعات التي يشرف عليها خبراء التغذية، وأغلب المبحوثين يفضلون ميزة القراءة والتطلع على آراء وتجارب الآخرين في التعليقات.
This study aims to reveal the role of social networks, especially Facebook in the formation of food awareness among university students, students of the University of Ghardaia, by asking the following question : What is the role of Facebook social networks in shaping food awareness among university students ? to answer this question, we use the survey method through the use of the questionnaire from, which included in its final from 23 distributed questions distributed on three axes to be distributed to a sample of 120 individuals from facebook users, ( students of the University of Ghardaia ), where they were chosen in an intentional way through this study, we reach a set of results, the most important of which was :
- The Facebook network contributed to the formation of food awarenesse among students of the University of Ghardaia, and this is shown through their answers that they gave us. Through their exposure to Facebook and following pages or groups with healthy and healthy food content, most of the students gained a sports number. Most of them also refrained from consuming unhealthy foods, and they became commited to advice related to healthy food, and they became keen to contain their meals with essential nutrients, students wrote the culture of reading the nutritional ingredients of foods. Facebook also contributed to the formation of nutritional awarenesse among students of the University of Ghardaia in an average way in changing the behavior of dtudents for better and increasing their awarenesse of healthy food information and knowledge. This is after following them and receiving healthy nutritional information via Facebook.
- There are no diffences in receiving food information and knowledge through the Facebook network between students according to the variable if specialization or college.
- The study concluded that the most attractive nutritional content for students is the content of cooking pages or groups, general food recipes, and healthy food recipes, most students also trust the publications of pages or groups that are supervised by nutrition experts, and most of the respondents prefer the advantage of reading and looking at the opinions and experiences of others in the comment |
EN_en |