DSpace Repository

دراسة المضامين العقديّة في المقرّرات الدّراسيّة

Show simple item record

dc.contributor.author فاطمة الزهراء, ليمام
dc.date.accessioned 2024-03-21T08:49:23Z
dc.date.available 2024-03-21T08:49:23Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://173.13.1.9:8080/xmlui/handle/123456789/6892
dc.description.abstract هدفت هذه الد راسة إلى بيان أهمية المرحلة الث انوية وأهدافها ال ت عليمي ة والتربوية، وتوضيح مكانة هذه المرحلة في بناء شخصية الناشئ في جميع المجالات: الاجتماعية والنفسية والروحية والأخلاقية، وترسيخ القيم الدينية وتثبيت العقيدة الاسلامية. فقد تمثلت هذه الد راسة في مجموعة من المباحث الفصل الأول تحدثت فيه عن الاطار النظري للدراسة وذلك بالتعريف بمصطلحات البحث تحدثت عن أهمية المضامين العقدية في المقرر الدراسي في المرحلة الثانوية كان فيه بعض التفصيل, بعد ذلك انتقلت الى الفصل الثاني الجانب التطبيقي للدراسة وضحت فيه مفهوم تحليل المحتوى كضرورة أستند عليها في بناء هذا الفصل وذكرت أهمية تدريس التربية الاسلامية وطرق تدريسها وخصائصها بعد ذلك تطرقت الى اجراء مسح على المقرر الدراسي لاستخراج المضامين العقدية من مقرر التربية الاسلامية ومعرفة الكم المعرفي الذي يتلقاه التلميذ من المسائل العقدية بعد ذلك استخرجت بعض المضامين العقدية من المقرر الدراسي وقمت بدراسة تحليل المحتوى في مسألة عقدية بينت مدى تأثيرها على مدارك الناشئ من الناحية النفسية اذا كانت تؤدي به الى الاطمئنان وتكفيه في تكوين شخصيته في المجال العقدي This study aimed to demonstrate the importance of the secondary stage and its educational and pedagogical goals, to clarify the status of this stage in building the personality of the young person in all fields; social, psychological, spiritual, moral and the establishment of the religious and the Islamic faith. This study have represented in a group of researches. In the first chapter I talked about the theoretical framework of the study by defining the search terms. I talked about the importance of the doctrinal contents in the educational curriculum in the secondary level-there was somr details- . After that, I moved to the second chapter, the practical side of the study. In this chapter I explained the concept of the analysis’ content as a necessity I lean on in building this chapter and I mentioned the importance of teaching Islamic education and its teaching methods and characteristics. After that, I touched on conducting a survey on the educational curriculum to extract the doctrine contents from the Islamic education curriculum and knowing the amount of knowledge that the student receives from the doctrine. After that, I extracted some doctrine contents from the educational curriculum, and I did a content analysis study about a doctrine issue showed its impact on the awareness of the young person from psychological side, if it leads him/her to the reassurance and if it is enough for him/her in forming his/her personality in the doctrine field. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject المضامين العقديّة EN_en
dc.subject المقرّرات الدّراسيّة EN_en
dc.title دراسة المضامين العقديّة في المقرّرات الدّراسيّة EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account