الخلاصة:
الملخص تناولنا في بحثنا تشكيك المستشرقين في العقيدة الإسلامية، واتخذنا زهير الذهب أنموذجا لذلك، وقبل أن نبدأ في التشكيك بهم، قمنا بتعريف العقيدة الإسلامية، والتعرف على مكوناتها، وبينت ارتباطها باليقين الذي كان موضع شك حتى قبل المستشرقين، ثم انتقلنا إلى المستشرقين، وعرفتنا بهم وبحقيقتهم، وتاريخهم، وأهدافهم، ووسائلهم، ثم تطرقنا إلى شكهم في العقيدة الإسلامية، وأبرز أثرها في المسلمين، وشرع في تقسيمها إلى الشك في كليات الدين، والتي استهدفت الإسلام بالدرجة الأولى، ثم استهدفت القرآن والسنة، لأنهما مصدر العقيدة الإسلامية، وإلى الشك في المسائل الفقهية، وأخذنا مثالين. من الشكاوى الخاصة بكل حالة وأجبنا عليها مباشرة وأخيراً أخذنا شكاوى جولدتسيهر حسب نفس القسم السابق وأخذنا من كل سؤال نموذجين وقمنا بالرد عليه مباشرةIn our research, we dealt with the orientalists' questioning of the Islamic faith, and
we took Gold Ziher as a model for that, and before we started to question them, we
defined the Islamic faith, and we got acquainted with its components, and showed its
connection to certainty, which was questioned even before the orientalists, then we
moved to the orientalists, and introduced us to them and their truth, With their
history, their goals, and their means, then we touched on their skepticism in the
Islamic faith, and highlighted its impact on Muslims, and proceeded to divide it into
skepticism in the faculties of religion, which mainly targeted Islam, and then targeted
the Qur’an and Sunnah, because they are the source of the Islamic faith, and to
skepticism in doctrinal issues, and we took two examples. From the complaints
about each case, and we answered it directly, and finally we took Goldziher’s
complaints, according to the same previous division, and we took two forms from
each questioning, and we responded to it directly