المستودع الرقمي في جامعة غرداية

التعويض عن الطلاق التعسفي فيالفقه الإسلامي وقانون الأسرة الجزائري

عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author خالد, بن حمة
dc.date.accessioned 2024-03-20T08:09:58Z
dc.date.available 2024-03-20T08:09:58Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6876
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى التطرق إلى موضوع الطلاق التعسفي والتعويض عنه بين كل من الفقه الإسلامي وقانون الأسرة الجزائري فعلى ضوء هذه الدراسة ومن خلال البحث والتقصي للنصوص والمواد الواردة في قانون الاسرة والآراء الفقهية نلاحظ أن هناك اتفاقا على أن الطلاق حق مقرر شرعا وقانونا للزوج، وهو الذي يملك سلطة إيقاعه بالإرادة المنفردة، إلا أنه قد يسيء استعمال حقه المكفول له في الطلاق بقصد الاضرار بالزوجة. وإذا تبين أن الزوج قد تعسف في إيقاعه للطلاق بدون مبرر أو مسوغ شرعي فقد ألحق ضررا بالزوجة وهذا يترتب عنه تعويض لها دفعا للضرر اللاحق بها طبقا لما قد نصت عليه المادة 52 من قانون الأسرة غير أن المشرع الجزائري لم يحدد مقدار التعويض تاركا ذلك للسلطة التقديرية للقاضي وهذا بعد أن يتأكد من إصرار الزوج على الطلاق وقصده بإلحاق الضرر بالمطلقة. وبالنظر إلى التعويض وذكره في القانون،فإننا نجد أن المشرع الجزائري أقره من خلال نصوصه القانونية بلا خلاف في حالة ثبوت تعسف، أما فيالفقه الاسلاميفإننا نجده واردا بمصطلح المتعة،واختلف فيه الفقهاءفمنهم من أقره ومنهم لم يقره بخلاف المتعة، غير أن الآراء الفقهية كلها تتفق على أنه حق للمطلقة سواء قدم الزوج مبررات وأسباب الطلاق أو لم يقدمها وذلك مصداقا لقوله تعالى:﴿ وَلِلْمُطَلَّقَاتِ مَتَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾[ سورة البقرة: 241] This study aims to address the subject of arbitrary divorce and compensation for it between both Islamic law and Algerian law.In the light of this study and through research and investigation of the texts and articles contained in the family law and jurisprudential opinions, we note that there is agreement that divorce is a legally and relegiously an established right for the husband, and he is the one who has the authority to inflict it by his sole will, but he may abuse his guaranteed right to divorce with the intention of harming the wife. And if it turns out that the husband has arbitrarily caused the divorce without justification or legal justification, then he has caused harm to the wife, and this entails compensation for her in order to ward off the harm caused to her in accordance with what was stipulated in Article 52 of the Family Code. However, the Algerian legislator did not specify the amount of compensation, leaving that to the discretion of the judge. This is after making sure that the husband insists on divorce and intends to harm the divorced woman. In view of compensation and its mention in the law, we find that the Algerian legislator approved it through its legal texts without disagreement in the case of proven abuse, but in Islamic law we find it included in the term pleasure, and the jurists differed in it, some of them approved it and some of them did not approve it other than pleasure, but all the jurisprudential opinions agree that it is a right for the divorced woman, whether or not the husband presents justifications and reasons for the divorce, and this is in accordance with the Almighty’s saying: : ﴾And for divorced women there is enjoyment of kindness, a right upon the righteous﴿.(Al-Baqarah: 241) EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject الطلاق EN_en
dc.subject الطلاق التعسفي EN_en
dc.subject الضرر EN_en
dc.subject المتعة EN_en
dc.subject التعويض EN_en
dc.title التعويض عن الطلاق التعسفي فيالفقه الإسلامي وقانون الأسرة الجزائري EN_en
dc.type Thesis EN_en


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي