Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى تقديم إطار نظري وعملي حول دور الإثراء الوظيفي في تحفيز الموارد البشرية لدى كلية العلوم الاقتصادية التجارية وعلوم التسيير الموظفين وكيف يساعدهم ذلك في تحقيق أهداف الكلية وأهدافهم. وذلك باستخدام المنهج الوصفي في الجزء النظري والتحليلي في الجزء التطبيقي، ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتوزيع الاستبيان كأداة للدراسة على الطاقم الإداري للكلية بمختلف الرتب وطاقم التدريس، وتم اللجوء إلى الأساليب الإحصائية لتحليل وتفسير النتائج كما توصلت الدراسة إلى نتائج أهمها: وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أغلب الأبعاد التي تطرقنا إليها للمتغير المستقل (الإثراء الوظيفي):تحقيق المهام، الاستقلالية، التغذية العكسية مع المتغير التابع (تحفيز الموارد البشرية)، لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين بعدين من أبعاد المتغير المستقل (الإثراء الوظيفي): تعدد المهارات و أهمية المهام مع المتغير التابع (تحفيز الموارد البشرية)، يعتبر أسلوب الإثراء الوظيفي من الأساليب التي تم التركيز عليها حديثًا في الفكر الإداري؛ إذ يعتبر أسلوبا من أساليب الحفز عن طريق زيادة مشاركة العامل في اتخاذ القرارات التي يقوم بتنفيذها
This study aims to provide a theoretical and practical framework regarding the role of job enrichment in motivating human resources at the College of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences employees, and how it helps them achieve the goals of the college and their personal objectives. This is done using a descriptive approach in the theoretical part and an analytical approach in the practical part. To achieve the study's objectives, we distributed the questionnaire as a research tool to the administrative staff of the college at various ranks and the teaching staff. Statistical methods were employed to analyze and interpret the results. The study found significant relationships between most of the dimensions we addressed for the independent variable (job enrichment), including task accomplishment, independence, and feedback, with the dependent variable (motivation of human resources). However, no statistically significant relationship was found between two dimensions of the independent variable (job enrichment): skill variety and task significance, with the dependent variable (motivation of human resources). Job enrichment is considered one of the recently emphasized methods in administrative thought, as it is viewed as a method of motivation by increasing employee participation in decision-making processes