Abstract:
هدفت هده الدراسة إلى الكشف عن أثر الإعلان التجاري على القرار الشرائي لدى متعاملي الهاتف النقال موبيليس، حيث حاولنا ابراز أهم التأثيرات التي يحدثها الإعلان على القرارات الشرائية للمستهلكين النهائيين واسقاطها على العينة محل الدراسة;وللإجابة على الاسئلة والفرضيات التي قمنا بطرحها تم الإعتماد على استبيان تم تصميمه الكترونيا لجمع البيانات معتمدا في ذلك على المنهج التحليلي الوصفي ;وكانت العينة عشوائية من زبائن موبيليس مكونة من86 مفردة; وقد أثبتت الدراسة وجود أثر ايجابي للإعلان التجاري في التأثير على القرارات الشرائية للمستهلكين وذلك من حيث ) وقت الإعلان- تصميم الإعلان- محتوى الرسالة الإعلانية- نوع الوسيلة الإعلانية (
This study aimed to reveal the impact of commercial advertising on the purchasing decision of Mobilis mobile phone customers. We tried to highlight the most important effects that advertising has on the purchasing decisions of final consumers and project them onto the sample under study. To answer the questions and hypotheses that we put forward, we relied on a questionnaire that was designed electronically to collect data, based on the descriptive analytical approach. The sample was a random sample of Mobilis customers, consisting of 86 individuals. The study proved that there is a positive impact of commercial advertising in influencing consumers’ purchasing decisions in terms of (advertising time - advertising design - advertising message content - type of advertising medium