Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر تبني التسويق الأخضر في ترسيخ الصورة الذهنية للمؤسسة لدى الزبائن، ولتحقيق هذا الهدف إرتأينا تناول موضوع مذكرتنا في نصفين الأول نظري قدمنا فيه إطار عام للتسويق الأخضر ثم الصورة الذهنية، أما النصف الثاني فكان للدراسة التطبيقية والتي هي أثر تبني التسويق الأخضر في ترسيخ الصورة الذهنية للمؤسسة لدى الزبائن، وذلك من خلال دراسة عينة من زبائن موببليس.
طرحنا ثلاث فرضيات كأرضية للوصول للنتائج المراد بلوغها وبعد معالجة المعلومات المتحصل عليها من خلال برنامج التحليل الإحصائي SPSS خلصت الدراسة إلى أنه توجد علاقة بين التسويق الأخضر والصورة الذهنية، وكذلك عناصر المزيج التسويقي الأخضر لها دور كبير في ترسيخ وتحسين الصورة الذهنية للمؤسسة.
وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى هناك علاقة إرتباط قوية بين التسويق الاخضر والصورة الذهنية في مؤسسة موبيليس. وقد تبين أيضا لنا أنه توجد علاقة ذات دلالة معنوية عند مستوى معنوية 0.05 ≥ α لتبني التسويق الأخضر في ترسيخ الصورة الذهنية لدى الزبائن في مؤسسة موبيليس.
كما أشارت الدراسة أنه توجد علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية 0.05 ≥ α بين عناصر المزيج التسويقي الأخضر (الخدمة، السعر، الترويج، التوزيع، الأفراد، الإجراءات، الدليل المادي) ودورهم في ترسيخ الصورة الذهنية لدى الزبائن في مؤسسة موبيليس.
This study aimed to identify the effect of adopting green marketing in consolidating the mental image of the organization among customers, and to achieve this goal we decided to address the subject of our memorandum in two halves, the first theoretical in which we presented a general framework for green marketing and then the mental image, while the second half was an applied study, which is the effect of adopting marketing Green in consolidating the mental image of the institution among customers, through the study of a sample of Moblis customers.
We put forward three hypotheses as a basis for reaching the results to be achieved, and after processing the information obtained through the SPSS statistical analysis program, the study concluded that there is a relationship between green marketing and the mental image, as well as the elements of the green marketing mix that have a major role in consolidating and improving the mental image of the organization.
The study found, in its results, that there is a strong correlation between green marketing and the mental image in the Mobilis Corporation. It has also been shown to us that there is a significant relationship at a significant level of 0.05 ≥ α for the adoption of green marketing in consolidating the mental image of customers in Mobilis Corporation.
The study also indicated that there is a statistically significant effect relationship at a significant level of 0.05 ≥ α between the elements of the green marketing mix (service, price, promotion, distribution, personnel, procedures, physical evidence) and their role in consolidating the mental image of customers in Mobilis Corporation.