الخلاصة:
ىدفت ىذه الدراسة إلى معرفة مدى مسابنة التعليم ابؼقاولاتي في تعزيز ابؼقاولاتية النسوية لعينة
متكونة من 100 طالبة بزرج بكلية العلو الاقتصادية وعلو بذارية وعلو التسيتَ بجامعة غرداية،
وخلصت الدراسة إلى أف أىم العوامل ابؼؤثرة على ابؼقاولاتية النسوية بسثلت في الدوافع ابؼقاولاتية للطالبات
ابعامعيات، بينما لم يكن ىناؾ تأثتَ للتعليم ابؼقاولاتي والبيئة ابؼقاولاتية على ابؼقاولاتية النسوية، وأوصت
This study aimed to find out the extent of the entrepreneurial orientation in promoting female entrepreneurship for a sample of 100 students from various specializations and levels at the University of Ghardaia. The study concluded that the most important factors affecting female entrepreneurship are the entrepreneurial motivations of university students, while there is no effect of entrepreneurial education and the entrepreneurial environment on the female entrepreneurship. This study recommended to intensify efforts and work to provide an appropriate business environment that encourages enterprise and economic empowerment of women by governmental and non-governmental bodies. Designing an integrated entrepreneurial educational curriculum (from primary to higher education) to enhance the entrepreneurial orientation of female university students, therefore the culture of female entrepreneurship becomes an integral part of their educational and professional culturتهدف هىذه الدراسة بالعديد من التوصيات أبنها تكثيف ابعهود والعمل على توفتَ بيئة مقاولاتية مناسبة
ومشجعة للمقاولة والتمكتُ الاقتصادي للمرأة من طرؼ ابؽيئات ابغكومية والغتَ حكومية، وتصميم
منهج تعليمي مقاولاتي متكامل )من الطور الابتدائي إلى طور التعليم العالي( لتعزيز ابؼقاولاتية النسوية من
خلاؿ التوجو ابؼقاولاتي للطالبات ابعامعيات بحيث تصبح ثقافة ابؼقاولة النسوية جزء مندمج ضمن
ثقافتهن التعليمية وابؼهنية