Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المظهر المادي للخدمة على اتجاهات الزبون من خلال أبعاد المظهر المادي [ البيئة الداخلية ’ البيئة الخارجية ]وتم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي واستخدام 45 استبانة وزعت على زبائن فندق النخيل بغرداية .
-وقد توصلت الدراسة من خلال تحليل الخصائص الديموغرافية لعينة الدراسة وكذلك حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لعينة الدراسة حول المظهر المادي للخدمة وأثره على اتجاهات الزبون حيث وجدنا وجود أثر ايجابي للمظهر المادي للخدمة بفندق النخيل على اتجاهات الزبائن وأنهم يفضلون الإقامة بالفندق وهناك مستوى إقبال عليه
This study aims to identify the impact of the physical appearance of the service on the customer's attitudes through the dimensions of the physical appearance [internal environment ’external environment] and the descriptive، analytical approach was adopted and the use of 45 questionnaires distributed to the customers of the Palm Hotel in Ghardaia.
The study concluded by analyzing the demographic characteristics of the study sample، as well as calculating the arithmetic mean and standard deviations of the study sample، about the physical appearance of the service and its impact on customer attitudes، where we found a positive impact of the physical appearance of the service in the Palm Hotel on the attitudes of customers and that they prefer to stay in the hotel and there is a level of demand for it