Abstract:
يهدف هذا البحث إلى دراسة دور المتون النحوية في تعليم اللغة العربية في المدارس القرآنية ( بمدرسة الحاجة حليمة غرداية أنموذجا)، وذلك من خلال مبحثين : نظري وتطبيقي.
المبحث الأول النظري فيتضمن مفهوم المتون النحوية، ونشأتها، أقسامها وبعدها التعليمي، وأما المبحث التطبيقي فتضمن دور المتون النحوية في تعليم اللغة العربية في مدرسة الحاجة حليمة بغرداية، وقد اخترت كلا من ألفية ابن مالك والمقدمة الأجرومية أنموذجا لذلك .
summary:
This research aims to study the role of grammatical moutoun in teaching the Arabic language in Qur’anic schools (Al-Hajja Halima School in Ghardaia as a model), through an introduction and two chapters: theoretical and practical.
As for the introduction, a glimpse of the emergence of Arabic grammar was presented, and as for the first theoretical topic, it includes the concept of grammatical moutoun, their origin, divisions, and their educational dimension; As for the applied topic, it included the role of grammatical texts in teaching the Arabic language in the school of Hajja Halima in Ghardaia,I have chosen AlfiyyahIbn Malik and Al-Muqaddimah Al-Jurumiyyah as a model for this.